Dlouhodobý trénink i instantní tipy na rozproudění kreativity

Tvůrčí krizi nebo jen pocit nedostatku kreativity zažívá asi každý. Je jedno, jestli se živíte psaním, kreslením nebo jinou tvůrčí činností. Možná máte dokonce pocit, že kreativní jste byli naposledy v dětství. Kreativitu ale v sobě může zapnout každý. Přečtěte si pár tipů, které vám vlijí kreativitu do žil.

20/3/2024

9 minut čtení

1. Mentální skok – jsem kreativní!

K tomu, abyste byli kreativní, nemusíte být rozháraní umělci, ani čekat na políbení múzou.

  • Austin Kleon v knize Kraď jako umělec říká, že tvůrčí činnost vyrůstá z toho, co už tu je. Každá myšlenka podle něj vzniká tím, že upravíte nějakou předchozí.
  • Bavič John Cleese zase tvrdí, že kreativita není talent, ale způsob myšlení a stav, do kterého se může dostat kdokoliv. Stačí, když se zbavíte svazujících limitů a vzpomenete si na něco z dětské hravosti.
  • A jak píše Ray Bradbury v knize Zen a umění psát: nejdřív musíte zažehnout plamen nadšení v sobě, abyste jej zažehli i v ostatních.

Takže pro začátek – nebuďte na sebe zbytečně přísní. Kreativní myšlenka nemusí být nutně převratná. Začněte tím, že si vezmete něco, co už existuje, a zkusíte to přetvořit. Vidíte? Už teď jste kreativní!

2. Techniky a cvičení, kterými rozproudíte kreativitu

I když víte, že kreativní jste, někdy to jde ztuha. V těchto chvílích se hodí mít po ruce taktiky, kterými v sobě kreativitu probudíte. Některé vás nastartují hned, jiné své ovoce přinesou až časem. Vyzkoušejte je a uvidíte, které vám budou vyhovovat:

Nasávejte inspiraci zvenčí a skládejte nové nápady

Kreativita spočívá v propojování původních myšlenek novým způsobem. Proto je důležité, čím se obklopujete a z čeho čerpáte inspiraci:

  • sledujte zajímavé lidi z oboru i mimo něj,
  • zkoumejte různé zdroje,
  • dívejte se, co dělá konkurence,
  • pozorujte zákazníky a jejich chování.

Nebo se jen více dívejte kolem sebe. Buďte zvídaví a píděte se po detailech. Ray Bradbury to označuje jako sycení vnitřní múzy.

Všechny nápady a postřehy si ukládejte. Někdo si je píše do bločku, jiný do poznámek v telefonu, někdo má na vyscreenované nápady speciální složku v počítači.

A teď s tím, co máte, začněte pracovat. Hrajte si s tím, co jste posbírali, zkuste nápady různě propojovat a upravovat. Pomůže vám třeba metoda SCAMPER:

  • Substitute – nahrazujte,
  • Combine – propojujte,
  • Adapt – přizpůsobujte,
  • Modify – upravujte,
  • Put to another use – používejte jinak,
  • Eliminate – odstraňujte,
  • Reverse – přeskupujte.

Vyzkoušejte si to na příběhu, který dobře znáte. Hlavní postavu nahraďte novou nebo použijte hrdinu z jiného vyprávění. Příběh propojte s nějakým jiným. Děj zasaďte do jiné doby nebo jiného prostředí. Upravte začátek, zápletku nebo změňte konec. Nebo použijte vyprávění úplně jinak. Byla to původně pohádka? Udělejte z ní horor nebo třeba reklamu. Odstraňte postavy a situace, které ve svém novém příběhu nechcete. Celý příběh přeskupte. Začněte klidně od prostředka nebo si úvodní zápletku nechte až na závěr.

Objevte rutinu a nebojte se ji měnit

Každému se tvoří dobře v jiných podmínkách. Někdo se ničím nesvazuje, jiný potřebuje svou rutinu – uklizený stůl, oblíbený čaj, playlist pro lepší soustředění. Pozorujte, co vyhovuje vám a udělejte si z toho rutinu.

Můžete si tak dokonce vypěstovat reflex, díky kterému se vám kreativita v takových podmínkách automaticky spustí.

Rutinu vneste i do samotného tvoření – hodí se k tomu metoda 5W&1H, která vám pomůže nezapomenout při tvorbě na žádný zásadní detail. Odpovídáte při ní na 6 otázek: 

  • Who? Kdo je postavou příběhu, kdo vystupuje ve videu, pro koho bude výrobek, na kterém pracujete?
  • What? Co postava dělá, co se děje, co se má stát?
  • Where? Kde se děj odehrává, kde se výtvor bude používat?
  • When? Kdy se situace děje, kdy se objevil problém a kdy se vyřeší?
  • Why? Proč se to děje a proč je to vůbec důležité?
  • How? Jak se to děje a jak to ovlivňuje příběh, jak můžeme tvořit, jakou formu výtvoru dáme?

Nebojte se rutinu rozbít a rozproudit kreativitu změnou činnosti nebo prostředí. Místo u stolu v kanceláři jděte tvořit do kavárny nebo na zahradu. Zajděte si na procházku, pusťte se do uklízení, vaření, čtěte si nebo odpočívejte. Mozek si při tom odpočine a začne chrlit nové nápady. Ne nadarmo nejlepší nápady přichází třeba ve sprše nebo před usnutím.

Dejte volný průchod fantazii a asociacím

Skákání na mraku jako na trampolíně. Skluzavka z pokoje až na ulici. Kreativní nápady z dětí jen tryskají. V dospělosti ale kreativitu a fantazii záměrně či nevědomky potlačujeme – jednáme racionálně, máme své rutiny a pravidla, nebo se bojíme, co by tomu řekli ostatní.

Hoďte obavy za hlavu a dovolte si být hraví. Vezměte do ruky tužku, papír a začněte psát, čmárat, kreslit. Neřešte gramatiku, pravidla, ani co si kdo pomyslí. Nakreslete si scénu videa nebo jen tak črtejte. Možná z toho nevznikne užitečný nápad, ale přinejmenším se přestanete soustředit na zadaný úkol a mozek vám naservíruje nové nápady.

Pokud vám volné psaní nejde, zkuste některou z asociačních technik, například kolážovou metodu. Spočívá ve skládání dílčích nápadů dohromady – využijte k tomu slova, úryvky textů i obrázky.

Nebo vyzkoušejte metodu klastrování, která skvěle funguje třeba na vymýšlení témat článků nebo nového produktu. Napište si slovo, ke kterému připíšete asociaci a k ní další. K prvnímu slovu takto můžete vytvořit hned několik řad asociací, například:

  • květina → váza → sklo → foukat → vítr → pole
  • květina → narozeniny → oslava → dort → těsto

Systematičtější metodou je diagram rybí kosti nebo také Ishikawův diagram od Kaoru Ishikawa. Nakreslete si rybí kost – páteř je vaše téma, žebra tvoří vše, co s ním souvisí (podtémata, příčiny, důsledky, souvislosti a další).

Další je metoda kreativní abecedy. Ke každému písmenu vymyslete alespoň jedno slovo, které na dané písmeno začíná a souvisí s tématem. Pomůže vám to utřídit si myšlenky, najít možnou linku příběhu nebo inspiraci, jak téma zpracovat vizuálně.

TIP: Všechny metody můžete zkoušet na sobě, nebo je zadejte do AI. Ušetříte si dlouhé minuty dumání a třeba vám to pomůže rozproudit vlastní myšlenky.

Povídejte si s ostatními

Občas stačí, když své nápady sdílíte s ostatními, aby se kreativita rozjela. Proberte nápad s kolegou, partnerem, kamarádem, nebo si popovídejte s AI.

Cílem takového brainstormingu je vymyslet co nejvíce zajímavých nápadů. Neřešte při tom, jestli je nápad dobrý nebo proveditelný – prostě vymýšlejte. I sebehloupější myšlenka může spustit proud geniálních nápadů.

Podobný je brainwriting, při kterém píšete nápady na papír či tabuli, kde je rozvíjí ostatní – dopisují své nápady, synonyma, asociace, metafory, zkrátka cokoliv.

Takhle jsme vymýšleli claim pro CRM systém.

Když do vymýšlení zapojíte víc lidí, získáte nové nápady a různé úhly pohledu. 

Využít můžete i metodu šesti klobouků (six thinking hats), kterou vytvořil psycholog Edward de Bono. Pomyslně si nasadíte jeden z klobouků a vžijete se do dané role:

  • Žlutý klobouk (optimistický) zdůrazňuje výhody a téma ukazuje v pozitivním světle, nabízí konstruktivní a pozitivní postup řešení problému.
  • Zelený klobouk (kreativní) hledá nové nápady, klidně co nejbláznivější, umožňuje prozkoumat co nejširší paletu myšlenek a možností.
  • Červený klobouk (emoční) podporuje spontánnost, dává volný průchod emocím, pocitům a instinktům, které nemusíte logicky vysvětlovat, zdůvodňovat ani hodnotit.
  • Bílý klobouk (nestranný) klade důraz na fakta a informace. Vycházíte z vědomostí, které jste získali nebo potřebujete získat, nehodnotíte, kategorizujete.
  • Černý klobouk (soudcovský) porovnává nabízená řešení s realitou a zkušenostmi, upozorňuje na rizika nápadu a chyby, racionálně a chladně kritizuje fakta.
  • Modrý klobouk (ředitelský) propojuje nápady a hledá výsledky, pomáhá organizovat a plánovat, vypracovává závěry.

Klobouky můžete vystřídat, nebo si každý z týmu nasadí jeden.

Prostě začněte

Nezírejte do prázdné stránky, která kreativitu spíš zabíjí. Vypište si zadání a požadavky, zvýrazněte klíčová slova nebo si udělejte rešerši. Napište pár slov, klidně pište od konce. Vyrobte si prototyp nebo nakreslete, jak by výrobek mohl vypadat. Hlavně začněte. I kdyby první (i druhý a třetí) návrh měl letět do koše.

Lépe se upravuje a přetváří něco, co už máte před sebou. A zároveň vás rozdělané úkoly nutí je dokončit (jak popisuje efekt Zeigarnikové).

Někomu pomáhá, když pracuje pod tlakem, protože ze sebe dokáže vymáčknout maximum. Zkuste to také a uvidíte, že se rychle dostanete do flow. Třeba:

  • složte básničku za 5 minut,
  • vymyslete příběh, kde budou všechna slova začínat na stejné písmeno,
  • napište 10 (20 nebo třeba 100) scénářů jednoho příběhu během jednoho dne,
  • vyrobte věc za použití určitého materiálu.

3. Otázky pro instantní rozproudění kreativity

Když potřebujete být kreativní okamžitě, vyzkoušejte tyto otázky:

Jak by text vypadal, kdybyste jej psali pro zábavu, pro sebe?

Neomezujte se formátem, žánrem, tonalitou ani požadavky klienta. Místo článku vymyslete třeba scénář videa, báseň nebo pohádku. Tak, aby vás psaní bavilo. Třeba při tom narazíte na novou a zajímavou myšlenku.

Jak uděláte pravý opak toho, co by udělali ostatní?

Zkuste vymyslet něco netypického, co nejšílenější zápletku. Popusťte uzdu fantazii a vyžeňte situaci do absurdna. Jak by třeba informace o zdražení služby vypadala, kdybyste ji klientům předali pomocí písničky?

Jak čtenáři pomůžete s jeho pocity, jak rozptýlíte obavy, které nejspíš cítí?

Představte si, v jaké situaci se čtenář nachází a co prožívá. Usnadní vám to hledání řešení, jak být čtenáři nápomocný a jak ukázat, že mu rozumíte.

Jak byste problematiku vysvětlil člověku na ulici nebo dítěti ve školce?

Když nevíte, kudy dál, možná jste se zamotali do vlastních myšlenek. Zpomalte a zkuste problém vysvětlit někomu, kdo o něm v životě neslyšel. Nebo si představte dítě ve školce s všetečnými otázkami „a proč?“

Jak by problematiku popsal někdo jiný?

Vytvořte si v hlavě postavu, která situaci prožívá, a představte si, co by udělala. Vžijte se do role zákazníka nebo třeba filmového hrdiny či pohádkové postavy.

Jak by produkt nebo služba vypadala v jiném prostředí?

Zasaďte téma do nezvyklého prostředí nebo období. Otevřou se vám nové možnosti. Co kdybyste nabízeli obleky tučňákům na Antarktidě nebo kosmetiku na e-shopu za dob Marie Terezie?

Otázky používejte bez omezení, klidně si přidejte další. Ptejte se sami sebe a pozorujte, co to s vaším mozkem dělá. I kdybyste tyhle myšlenky ve výsledku nepoužili, navedou vás na vlnu kreativity, kterou potřebujete.

Jak na rozproudění kreativity ve zkratce

Kdykoliv chcete povzbudit svou kreativitu, vzpomeňte si na tyto 3 kroky:

  1. Uvědomte si, že kreativní už jste.
  2. Vyzkoušejte některou z technik výše a udělejte si kreativní cvičení.
  3. Dejte si dávku instantní kreativity.

A hlavně začněte. Čím víc to budete zkoušet, tím častěji v sobě kreativitu rozproudíte a tím lépe vám to půjde.