Zní to jako dream job: psát můžete doma i na pláži. O čemkoliv, co vás zajímá – od vaření přes módu až po IT. A narozdíl od spisovatelů, kteří se roky moří s mnohasetstránkovými romány, vy si slušně vyděláte i díky správě sociálních sítí nebo psaním článků.
Pokud vás copy kariéra láká, pravděpodobně budete volit mezi jednou z těchto možností:
V Hook & Tell věříme, že nic jako jedna zaručená cesta, jak se stát copywriterem, neexistuje. Proto vám ji ani neporadíme. Nasdílíme ale naše zkušenosti a třeba vás pošťouchneme tím správným copy směrem.
Volnonožce si možná představíte jako někoho, kdo vysedává s notebookem v kavárnách, upíjí matchu a ladí titulek. Stejně tak vás ale možná čekají mnohahodinové pracovní směny včetně víkendů a svátků, shánění zakázek, cenotvorba a hromada administrativy od fakturace po daňové přiznání.
Jako na období plné rozporů vzpomíná na své freelance působení náš kolega Ivo:
„Člověk musí počítat s tím, že podnikání na volné noze není pohoda. Je to trochu pozvolnější a flexibilní, zato ale non-stop práce, kde je každý sám za sebe. Takže si musíte dobře rozmyslet, jestli máte na tento lifestyle dlouhodobě náturu. Mě lákala vize samostatnosti a svobody, kdy nebude práce jednotvárná. Krom flexibility práce považuju za největší výhodu slušný plat (i přes mou mizernou cenotvorbu). Nevýhody jsou pak nejistota a obavy, zda-li si udržím klienty, administrativa, úřady. Narazil jsem také na znevýhodnění u banky při žádosti o hypotéku, která zaměstnance upřednostní.“
Ivo Bednář
— Copywriter & Správce sociálních sítí, Hook & Tell
Ivo nakonec zvolil agenturní svět, a to hlavně proto, že mu pracovní smlouva poskytuje stabilnější zázemí – od pravidelné mzdy přes nemocenskou až po dovolenou, při které ho zastoupí kolegové.
„Na spoustu věcí se můžu doptat kolegů, střetávám se s více názory, nejsem v takové bublině. Odpadá mi tak nejistota, ale zůstává mi částečně flexibilita a různorodost práce.“
Ivo Bednář
— Copywriter & Správce sociálních sítí, Hook & Tell
In-house copywriter obstarává čtivé texty pro všechny kanály jedné firmy. Většinou tak řeší jedno téma – ať už je to elektronika, nebo vaření. Pro někoho splněný sen, pro jiného noční můra.
Z in-house copy k nám před lety přesedlal Libor:
„Po škole jsem chtěl pracovat jako copywriter a první místo, na které mě přijali, byla práce interního copywritera. Nevýhody in-house copywritera jsou jednoznačně ty, že člověk píše neustále dokola stejné formáty a píše pouze o omezeném množství témat. U mě to byla například jen domácnost a elektronika. Výhody jsou ty, že člověk obvykle není pod takovým tlakem jako v agentuře. Pro lidi, kteří mají rádi větší klid a rutinu to může být fajn volba.“
Libor Kamenský
— Copywriter CZ/ENG, Hook & Tell
Kvůli jednotvárnosti obsahu se Libor nakonec rozhodl přejít k nám do agentury:
„Člověk neustále zkouší něco nového a zlepšuje se mnohonásobně rychleji než jako in-house copywriter. Pro mě je také velká výhoda ta, že můžu psát o desítkách různých témat – baví mě získávat nové poznatky z různých oborů.“
Libor Kamenský
— Copywriter CZ/ENG, Hook & Tell
Dopoledne píšete newsletter pro obchodníky, odpoledne třeba články o fakturačních systémech a bazénech. Ač o tématu nevíte mnoho (nebo vůbec nic), musíte se rychle zorientovat. Když vás zrovna nelíbá múza, máte smůlu – deadliny musíte dodržet a práci odevzdat včas.
Na druhou stranu dostáváte možnost popasovat se s různými tématy a formáty. Potkáváte desítky klientů, od zavedených značek po nadšené start-upy.
Práce v agentuře se často doporučuje nováčkům: „Běž se vypsat do agentury, tam se naučíš, co a jak.“ Takhle na své začátky vzpomíná náš kolegy Honza, který v agentuře pracoval nejprve jako student, po státnicích na plný úvazek:
„Byla to pro mě obrovská škola, učil jsem se od kolegů specialistů a za tři roky jsem z textaře začátečníka vyrostl v seniorního copywritera se solidním přesahem do UX, SEO, analytiky nebo výkonnostní reklamy. Nevýhodou bylo juniorní finanční ohodnocení a častá fluktuace klientů, jen s málo kterými jsem měl možnost spolupracovat opravdu dlouhodobě. Také mi vadilo, že jsem ve firmě byl jako jediný textař a nikdo mě tak nemohl v tomto směru odborně posouvat.“
Jan Novák
— Copywriter, Hook & Tell
Když dnes někdo sní o práci copywritera, okolí ho nejspíš začne odrazovat. Copywritery přece brzy nahradí AI, která napíše článek za pár sekund.
Jenže realita je jiná. AI sice zvládne poskládat věty dohromady, ale copywriting není jen o počtu znaků.
Copywriter není jen „pisálek“, který plní zadání. Přemýšlí v souvislostech – proč text vzniká, co je jeho cílem a pro koho je určený. Vše, co by měl copywriter umět, aby obstál v dnešní době, jsme sepsali do článku.
Takže pokud se psaním chcete živit, nenechte se řečmi o AI odradit. Umělá inteligence vám může být skvělým nástrojem, zbytek záleží na vás.
Závěrem ještě jedno povzbuzení – nikdy není pozdě s copywritingem začít. Nezáleží na tom, jestli jste vystudovali stavařinu nebo práva.
Pokud vás psaní baví, ustojíte konstruktivní kritiku a dokážete občas zkrotit kreativitu ku prospěchu obsahu, pak se můžete copywritingu začít věnovat kdykoli. Stejně jako naše kolegyně Monika, která se copywritingu začala věnovat až na rodičovské dovolené. Nebo Katka, která se původně živila jako novinářka.
Monika o sobě říká, že psát chtěla vždycky. Když se ale nedostala na žurnalistiku, vystudovala práva a pak se několik let živila jako advokátka. „Dlouho jsem žila v tom, že jsem to přece vystudovala, tak to musím dělat. Což je hrozná blbost,“ bilancuje.Teprve s narozením syna práva opustila a začala se věnovat marketingu – nejprve jako projektová manažerka a markeťačka v Bamboolik, později jako copywriterka v Hook & Tell.
„Jediná ‚nástraha,‘ která mě napadá, je vlastní ego. Pokud už se člověk zvládl někam vyšplhat na pomyslném kariérním žebříčku, tak je zvyklý na určité postavení. V nové kariéře začíná zase úplně dole nebo minimálně o hodně níž, a to pro někoho může být těžké skousnout. Já sama jsem s tím ale problém neměla. Plus s tím souvisí případný příjmový pokles — pokud bych v momentě, kdy jsem změnu kariéry realizovala, byla třeba samoživitelka, tak by to určitě bylo téma.“
Monika Fiantová
— Copywriterka CZ/ENG, Hook & Tell
Otcům i matkám, kteří uvažují o změně kariéry během rodičovské dovolené, Monika doporučuje začít se změnou co nejdřív:
„Rozhodně bych nečekala až na konec rodičovské. Osvědčilo se mi začít pomalu psát, budovat si síť kontaktů, nasávat informace, rozhlížet se v novém oboru. Je to dobrý start pro případný rozjezd kariéry naplno po rodičovské dovolené. A když náhodou zjistíte, že to nebyla dobrá volba, tak tolik nebolí ten experiment ukončit.“
Monika Fiantová
— Copywriterka, Hook & Tell
Katka před nástupem k nám pracovala v novinách. Práce ji bavila, ale byla extrémně časově náročná a stresující. Proto se po několika letech Katka přeorientovala na copywriting. A zpětně oceňuje, že jí toto rozhodnutí přineslo víc volného času i peněz a mnohem méně stresu.
Z Katčiny zkušenosti má novinář pro práci copywritera skvělé předpoklady: je zvyklý intenzivně pracovat a dodržovat termíny. Srozumitelně, čtivě píše a umí si ze záplavy informací vybrat ty podstatné. A navíc je zvyklý, že mu editoři vrací texty k přepsání a zpětná vazba ho nerozhodí.
„Novinář by si měl uvědomit, že i když má z novin dobré základy, copywriting je přece jen odlišná disciplína. Měl by se začít v copywritingu vzdělávat a naučit se základní marketingové termíny jako třeba landing page, CTA nebo preheader. Postupně může začít brát malé copywritingové zakázky. Díky nim získá další praxi, která mu pomůže při pohovoru. Ale musí si dobře vybírat své klienty, aby se jako novinář nedostal do střetu zájmů. Když si budete hledat zaměstnání jako copywriter, doporučuji, abyste si našli firmu nebo agenturu, ve které je alespoň jeden další copywriter. Dá vám zpětnou vazbu na vaše texty a pomůže vám se v copywritingu zlepšit.“
Kateřina Kalivodová
— Copywriterka, Hook & Tell
Jak je vidět, každá z variant má něco do sebe. Takže rada na závěr? Určete si, co zrovna nejvíc potřebujete a podle toho hledejte působiště – někdy se hodí mít co nejvíc zpětné vazby, jindy zase uvítáte klidnější rutinu.
Ať už si vyberete cokoliv, nezapomeňte sledovat naši Akademii, kde sdílíme to nejzajímavější, s čím se při tvorbě obsahu setkáváme.