Revize textu je nejcennější nástroj v rozvoji copywritera. Jak na ni, aby neubližovala, ale pomáhala

V Hook & Tell na každém textu pracujeme minimálně ve dvou. První z nás ho napíše, druhý na něj dá zpětnou vazbu (revizi). Revizi vnímáme jako jeden z největších benefitů práce ve firmě. Dar, který instantně zlepšuje naše výstupy i nás samotné. Zpětná vazba ale může lehce sklouznout k nevybíravé kritice – abychom se tomu vyhnuli a aby revize skutečně pomáhala a nikomu nekřivdila, máme na to roky vypilovanou metodu.

Datum

17/2/2020

Délka

5 minut čtení

Revize je prospěšná pro každého…

Revizi u nás dostává každý – nováčci i lidé, kteří tu pracují 10 roků. Nikdo z nás není dokonalý a každý může udělat chybu, přehlédnout zajímavý detail nebo opomenout důležitý kontext. Laicky řečeno, copywriter mnohdy přes všechny stromy nevidí les.

„Druhý copywriter je při revizi textu čerstvý, může se na text podívat nezaujatě a z nadhledu. To je něco, co jako autor z logiky věci nemůžete udělat, případně byste od textu potřebovali pár týdnů odstup. Takový luxus si ve světě deadlinů nemůžeme dovolit.”

Jan Novák
— Copywriter, Hook & Tell

Kdy vám kvalitní revize od jiného copywritera pomůže nejvíce

  • Píšete o stále stejných tématech a už jste v nich hodně ponoření.
  • Delší dobu dostáváte zpětnou vazbu od klienta jen na úrovni líbí/nelíbí.
  • Máte pocit, že píšete skvěle a už se nemáte v čem zlepšovat.

… ale může i bolet

Zároveň si uvědomujeme, že přeškrtaný a hustě okomentovaný text nikomu na sebevědomí nepřidá. Zpočátku člověk obvykle cítí vděčnost, že se jeho textům konečně někdo věnuje, ale po nějakém čase může přijít frustrace.

Naším ultimátním cílem je, aby se copywriter na revizi těšil a bral ji jako příležitost pro svůj rozvoj.

Proto máme v Hook & Tell několik pravidel, která bezpodmínečně dodržujeme:

  • Revize děláme (i zapracováváme) v klidu a bez emocí. Pokud nás někdo předtím vytočil nebo jsme se špatně vyspali, odkládáme ji na později.
  • Cílem revize není text roztrhat a jeho autora ponížit. Chceme text společnými silami vylepšit.
  • Revize není osobní a nikdy v ní neútočíme na autora – vždy se vyjadřujeme jen k textu.
  • Veškeré větší zásahy v komentářích vysvětlujeme a obhajujeme. Tím pomáháme autorovi lépe pochopit, proč jsme danou změnu udělali, a sám revidující si ujasní, zda je jeho zásah skutečně potřebný.
  • V revizi nezapomínáme i chválit.
„Tím, že musím každý svůj větší návrh nebo komentář vysvětlit a odargumentovat, procvičuji vlastně i sama sebe a ověřuji si, že ty zásahy nedělám jen tak bezdůvodně a subjektivně. Pořád musím mít na paměti, že nejsem autorkou, a tedy nemůžu do revize propisovat svůj autorský styl.”

Kamila Vlčková

— Copywriterka, Hook & Tell

Hygiena, která nám všem pomáhá

I přes dodržování výše uvedených pravidel si uvědomujeme, že revize textu bude do jisté míry vždycky subjektivní. Abychom ji maximálně objektivizovali, zavedli jsme několik iterních postupů:

  • Vytvořili jsme si vlastní revizní slovníček. Jde o seznam asi 20 nejčastějších chyb a copy prohřešků, které v textech cíleně hledáme a opravujeme. Namátkou klišé, trpné rody, příslovce nebo složitost textu. Každý copywriter tento slovníček zná a při psaní i revizi jej využívá.
  • Používáme kombinaci návrhů a komentářů. Pro malé úpravy (překlepy, chyby, zbytečná slova) používáme návrhy, tedy text rovnou přepíšeme. Pro větší zásahy využíváme komentáře, ve kterých zamýšlenou změnu vysvětlíme a její zapracování už necháváme na autorovi.
  • Když je to celé špatně, raději se sejdeme. Pokud revidující na první pohled vidí, že text se zcela míjí se zadáním nebo jeho představou, dá si s autorem schůzku a proberou to osobně. Nemá smysl text kompletně seškrtat – stojí to hrozně moc času a autorovi ve výsledku moc nepomůže.
  • Revidující nemá patent na pravdu. Je naprosto v pořádku, pokud autor s návrhem nebo komentářem nesouhlasí. Vysvětlí v odpovědi, proč si to myslí, a návrh nebo komentář odmítne.

Důležitá poznámka na závěr. neexistuje dokonalá nebo správná revize. Vezměte dva libovolné české copywritery a vždy text zreviduji trošku jinak. Díky jednotným pravidlům ale dokážou podchytit alespoň to hlavní.

Vždy platí, že i nedokonalá revize je pořád lepší než žádná revize. I proto v nich vidíme obrovský potenciál ke zlepšení každého copywritera a čas od času pořádáme Rozvojový kurz pro copywritery, ve kterém se revizím věnujeme mnohem víc do hloubky. Navíc během kurzu postupně zrevidujeme čtyři texty účastníků a i oni sami si revize vyzkouší.