Revizi u nás dostává každý – nováčci i lidé, kteří tu pracují 10 roků. Nikdo z nás není dokonalý a každý může udělat chybu, přehlédnout zajímavý detail nebo opomenout důležitý kontext. Laicky řečeno, copywriter mnohdy přes všechny stromy nevidí les.
„Druhý copywriter je při revizi textu čerstvý, může se na text podívat nezaujatě a z nadhledu. To je něco, co jako autor z logiky věci nemůžete udělat, případně byste od textu potřebovali pár týdnů odstup. Takový luxus si ve světě deadlinů nemůžeme dovolit.”
Jan Novák
— Copywriter, Hook & Tell
Zároveň si uvědomujeme, že přeškrtaný a hustě okomentovaný text nikomu na sebevědomí nepřidá. Zpočátku člověk obvykle cítí vděčnost, že se jeho textům konečně někdo věnuje, ale po nějakém čase může přijít frustrace.
Naším ultimátním cílem je, aby se copywriter na revizi těšil a bral ji jako příležitost pro svůj rozvoj.
Proto máme v Hook & Tell několik pravidel, která bezpodmínečně dodržujeme:
„Tím, že musím každý svůj větší návrh nebo komentář vysvětlit a odargumentovat, procvičuji vlastně i sama sebe a ověřuji si, že ty zásahy nedělám jen tak bezdůvodně a subjektivně. Pořád musím mít na paměti, že nejsem autorkou, a tedy nemůžu do revize propisovat svůj autorský styl.”
Kamila Vlčková
— Copywriterka, Hook & Tell
I přes dodržování výše uvedených pravidel si uvědomujeme, že revize textu bude do jisté míry vždycky subjektivní. Abychom ji maximálně objektivizovali, zavedli jsme několik iterních postupů:
Důležitá poznámka na závěr. neexistuje dokonalá nebo správná revize. Vezměte dva libovolné české copywritery a vždy text zreviduji trošku jinak. Díky jednotným pravidlům ale dokážou podchytit alespoň to hlavní.
Vždy platí, že i nedokonalá revize je pořád lepší než žádná revize. I proto v nich vidíme obrovský potenciál ke zlepšení každého copywritera a čas od času pořádáme Rozvojový kurz pro copywritery, ve kterém se revizím věnujeme mnohem víc do hloubky. Navíc během kurzu postupně zrevidujeme čtyři texty účastníků a i oni sami si revize vyzkouší.