Jak a proč kvalitní firemní blogy přivádějí návštěvnost i nové zákazníky

Budovat povědomí o značce či produktech, přinášet obchodu kvalifikované leady nebo třeba nabrat nové zaměstnance. S tím vším vám pomůže kvalitní firemní blog. Zjistěte, jaké jsou jeho přínosy i jak blog správně budovat – podělíme s vámi o zkušenosti i příklady z praxe.

Datum

23/6/2020

Délka

8 minut čtení

Dobrý blog osloví zákazníky i vyhledávače

Ještě než přejdeme k výsledkům, je potřeba zmínit, že už když zakládáte blog, měli byste znát svou cílovou skupinu a témata, která ji opravdu zajímají. Pokud nevíte, začněte průzkumem trhu a zákazníků. Protože bez oslovování relevantního publika nejsou relevantní výsledky. Když se to ovšem povede, časová i finanční investice vložená do blogu, se vám vrátí už po pár týdnech.

Když zákazník vybírá dražší produkt na desítky let, často začne googlením informací. Už tady ho můžete lapit (= dát mu informace, které hledá, a rady, kterými si získáte jeho důvěru).

Základem je také psát články věcně a přínosně, abyste internet nezaplavovali jen dalšími PR a SEO články, které nikoho nezajímají. Pokud je budou uživatelé číst do konce a vracet se k nim, ocení to také vyhledávací algoritmus a odmění vás výhodnou pozicí. V tom nejlepším případě třeba i tzv. featured snippetem (viz obrázek níž).

Vyhledávače upřednostňují blogové články, které splňují takzvaná E-E-A-T kritéria. Články by proto měly obsahovat:

  • zkušenost (experience) – unikátní příklady z vaší praxe,
  • odbornost (expertise) – medailonek autora nebo citace odborníků,
  • autorita (authoritativeness) – na dané téma máte na webu dostatek kvalitního obsahu,
  • důvěryhodnost (trustworthiness) – pouze pravdivé informace a uvedené zdroje.

Pokud vaše články tyto parametry splňují, snadno porazíte konkurenci, která zaplavuje svůj blog plytkými AI generovanými články.

Čím podrobněji téma zpracujete, tím spíš se k vašim článkům dostane.

A teď k věci: Co tedy vaší firmě přinese blog?

  • Edukaci zákazníků a klientů. (Ví zákazník, co všechno tvoří cenu vašeho produktu? Když mu představíte, co obnáší výroba, přestane remcat.)
  • Posílení důvěry ve vaši značku. (Lidi se prostě bojí neznámých vod. Představte se jim.)
  • Vyšší zapamatovatelnost. (Najde zákazník u 5 z 10 vyhledávacích dotazů k tématu zrovna vás? Vsaďte si, že si vaši značku příště vybaví.)
  • A samozřejmě: prodej. (Nebo minimálně kontakt na potenciální prodej v budoucnu.)

To jsou hlavní argumenty, které se budou snadno vysvětlovat šéfovi. Pro markeťáky máme ale i další přínosy:

  • blog se stane přirozenou součástí webu a bude tam přivádět relevantní návštěvy,
  • zvýší organickou návštěvnost webu (lidé se k vám přes jednotlivé články dostanou přirozeně z vyhledávání),
  • a tím posílí pozice v organickém vyhledávání (čím častěji tam budou chodit, tím výše vás prohlížeč příště umístí).

Proč je organická návštěvnost tak důležitá?

Protože máte jistotu, že lidé, kteří se na web (článek) proklinou, se o dané téma skutečně zajímají nebo už jsou do něj v nějaké míře ponoření. K nákupu vašich produktů či služeb mají tedy mnohem blíže než ti, kteří bezmyšlenkovitě kliknou na reklamu.

Důkazy místo slibů

V Hook & Tell dlouhodobě tvoříme obsah pro blog značky NEVA. Od spuštění blogu výrazně rostla dynamika návštěvnosti celého webu. Z dat vidíme, že blog je vstupní stránkou pro 25 % všech návštěv webu. Z toho je většina organická, tím pádem velmi relevantní. Obrat firmy vzrostl během naší spolupráce o čtvrtinu za dva roky.

Přečtěte si víc o tom, jak jsme NEVĚ pomohli nastartovat web, blog i sítě.

Už mnoho let tvoříme také blog Money, který spadá pod společnost Seyfor. Vysvětlujeme složitá témata z oblasti účetnictví a přitom následujeme framework See-Think-Do-Care, který sleduje obchodní cyklus zákazníka. A funguje to. Nejčtenější články na blogu mají desítky tisíc zobrazení a návštěvnost blogu přesahuje sto tisíc návštěv měsíčně.

U blogu Money klademe důraz na odbornost a srozumitelnost.

Když články baví, za propagaci nedáte ani korunu

Blog vůbec nemusí být drahá záležitost. Začít můžete i bez profesionálního copywritera. Když si vezmete k ruce pár odborníků na dané téma a sepíšete opravdu užitečné články (např. ukážete vlastní postupy, zkušenosti, reálné příklady z vaší praxe), své publikum si najdete rychle. Autenticita a reálně odžitá zkušenost se prostě ničím nenahradí. Raději se smiřte se stylistickou nedokonalostí než s nic neříkajícími články od levného copywritera.

Z praxe: Když jsme tvořili blog pro Mall.cz, odevzdávali jsme i 5 článků týdně. Témata jsme si ale nikdy netahali z rukávu. Tak jako u všech spoluprací jsme vycházeli z tvrdých dat, analýzy klíčových slov a průběžného sledování čtenosti článků. Díky tomu pak na Mallu v průměru 80 % návštěvníků dočetlo článek do konce.

Když se článkem na blogu někomu trefíte do vkusu, nasdílí ho na sítích, pošle svým známým, nebo o něm bude mluvit na firemní poradě před desítkou kolegů. Úplně zdarma.

Inspirace: 9 typů na články, které lidé na blozích rádi čtou

  1. „Jak na to“ články – Jak vyměnit strunu v sekačce, připravit raw palačinky nebo třeba uvést do provozu CNC stroj. Na spoustu těchto témat dnes čtenáři využívají Chat GPT, ale pokud je váš článek na vysoké úrovni a psaný z úst odborníka, lidé si ho oblíbí.
  1. Rady a tipy všeho druhu – Využijte svých zkušeností a podělte se o konkrétní tipy. Napište třeba článek o tom, jak automatizovat určité funkce pomocí vašeho softwaru a ušetřit tak víc času, nebo poraďte, kde najít které vitamíny a být díky tomu zdravější.
  1. Případové studie – V případové studii popisujete, jak váš produkt pomohl konkrétnímu zákazníkovi. Pod studií si nepředstavujte nudný akademický text, ale spíš poutavé vyprávění.
  1. Slovník pojmů – V řadě odvětví se používá speciální slang, kterému nováček nerozumí. Dejte dohromady přehled odborných pojmů a srozumitelně je vysvětlete.
  1. Aktuální trendy a události – K čtenářsky vděčným tématům patří novinky a různé trendy, protože lidé chtějí být v obraze a bojí se, že “zaspí” něco důležitého.
  1. Pohled do zákulisí – Nedostupná místa jsou vždy zajímavější než ta, na která se dostaneme normálně. Zkuste třeba popsat, jak svůj produkt vyrábíte nebo jak to funguje ve vašem servisu.
  1. Rozhovory – Interview můžete vést se zástupci různých profesí z vaší firmy. Nebo vyzpovídejte respektované osobnosti z oboru a celebrity.
  1. Soutěže – Nechejte fanoušky vytvořit obsah, ať už je to recept nebo třeba fotka s vaším výrobkem.
  1. Odpovědi na časté otázky – Některé otázky vašich zákazníků se stále opakují. Odpovědi na ně můžete uvést na stránce FAQ nebo je zpracovat do série článků.

Blog jako základ pro sociální sítě

Blog tvoří nekonečnou studnici materiálu pro sociální sítě. Můžete tam sdílet celé články nebo jen vybrané úryvky. Snadno zrecyklujete také infografiky, grafiky a fotky z blogových článků. Díky blogu tak nemusíte pořád vymýšlet nová témata na sítě a můžete více času věnovat community managementu. 

Z praxe: Další z blogů, který jsme tvořili, byl pro Modrou pyramidu. Ke každému článku jsme navrhli příspěvek na sociální sítě, který přivedl další návštěvníky. Někdy se diskuze pod příspěvkem rozjede tak, že článek na Facebooku žije několik dní. Jindy ho zase přesdílí i finanční poradci Modré. Tím se obsah dostává ke čtenářům ještě lépe a poradci zároveň nemusí vymýšlet vlastní obsah.

Modrá pyramida má širokou základnu zákazníků, a tak jednou píšeme články na lifestylová témata a jiny odborná.

Blog jako landing page

Blogové články Hook & Tell jsou vstupní stránkou pro 3/4 návštěvníků webu, některé firmy mají toto číslo ještě vyšší. Blog je v takových případech nejdůležitější částí webu – rozhoduje o tom, zda se z návštěvníků stanou klienti, nebo jen kolemjdoucí čtenáři.

Na internetu jen v češtině najdete desítky návodů o tom, jak máte vyladit kampaňovou landing page, aby měla co nejlepší konverzní poměr. Už nikdo se však nezamýšlí nad tím, že landing page je vlastně také každý blogový příspěvek.

Aby i vaše blogové články fungovaly jako landing page:

  • ponechte na blogu navigaci – nesmíte dovolit, aby se nový návštěvník vašeho blogového článku cítil ztracený,
  • odkazujte v každém příspěvku na další články a stránky – čím více času čtenář na vašem blogu stráví, tím silnější vztah si k vám vytvoří, a získáte plusové body u vyhledávačů,
  • vylepšujte své starší články – zastaralým a neaktuálním článkem naštvete zákazníky i algoritmy vyhledávačů,
  • budujte důvěryhodnost každého příspěvku – uvádějte k článkům medailonky autorů a citujte odborníky,
  • nezapomínejte na výzvu k akci – dejte na konec textu odkaz na související články nebo třeba možnost odběru newsletteru.

Inspirace:

Vybrali jsme několik pěkných firemních blogů, které pomáhají posilovat důvěru ve značku a radí zákazníkům přesně tam, kde je to potřeba:

  • Fotobanka Shutterstock radí, jak upravovat fotografie anebo pracovat s obrázky na sociálních sítích.
  • Síť restaurací Ambiente ve svém blogu Jídlo a radost píše, překvapivě, o jídle. 
  • Jobs.cz dává dohromady rady a tipy pro uchazeče o práci.
  • E-shop s pánskými doplňky Bubi Bubi nabízí spoustu inspirativních fotek i praktických rad ke svým produktům – designovým motýlkům a kravatám.
  • Tchibo blog – lifestylový evergreen.
  • Magazín Biooo staví na perfektní znalosti své cílové skupiny – žen, které mají rády přírodní kosmetiku.
  • Můj Stihl je pro změnu pro muže a kutily.

Chcete pomoct s rozjetím firemního blogu? Ozvěte se nám.