Úspěšný firemní blog těžil z dat, detailních person i vyhodnocování

Nastartovali a roky jsme rozvíjeli blog Mall.cz, který četly stovky tisíc lidí

Klient
Ve spolupráci
-
Tým v Hook & Tell

Více než 400 článků, dva a čtvrt roku analytiky a pokročilé strategické plánování pro blog české e-shopové extraligy přináší výsledky. Za úspěchem stojí postupná evoluce projektu, bádání a vylepšování. V článku podrobně rozebíráme, jak jsme se k těmto výsledkům dostali, a kromě čísel nabízíme i pohled do zákulisí.

Když jsme se v únoru 2017 seznamovali s blogem MALL.CZ, vycházely na něm přebírané články z produkce velkého mediálního domu a z přirozeného vyhledávání na něj chodilo asi 50 lidí měsíčně. Dá se říct, že jsme začínali od nuly.

Začali jsme psát 10 článků měsíčně, plnili je do systému, připravovali k nim posty na sociální sítě. Výsledky naší práce byly vidět okamžitě. Už v březnu přišlo na blog z vyhledávání 664 lidí a v dubnu 1 289. A tempo růstu zrychlovalo – v květnu 2018 to bylo už přes 17 000 návštěvníků, v srpnu 2018 přes 30 000 čtenářů a v dubnu 2019 dokonce přes 57 000 lidí z organického vyhledávání.

„Na začátku jsme měli blog, na který chodilo pár desítek lidí měsíčně. Potřebovali jsme pro něj kvalitní obsah, jasný směr a dlouhodobě funkční strategii. S Obsahovou agenturou (Hook & Tell) jsme na všem začali dělat v únoru 2017 a už o měsíc později se přirozená návštěvnost blogu 12× zvýšila.“

Tereza Hajná
— Marketing Project Manager, MALL.CZ

V infografikách jsme vytáhli zajímavé informace z článků, zkrátili tak délku textu a celkově obsah „provzdušnili“.

O klientovi: MALL.CZ (dnes součást skupiny Allegro) je jedním z největších e-shopů v České republice, který nabízí široký sortiment produktů od elektroniky přes domácí potřeby až po módu a sportovní vybavení. Zákazníci zde najdou desítky tisíc položek od renomovaných značek i méně známých výrobců.

1. krok evoluce: analytika odhaluje souvislosti

V prvním půl roce spolupráce jsme blog plnili užitečnými články a hned od začátku na něj nasadili měřicí skript, abychom zjistili, jaký obsah čtenáře zajímá.

Díky měřicímu skriptu jsme sledovali:

  • počet zobrazení článků,
  • míru čtenosti článků (= kolik % čtenářů čte články až do konce),
  • nebo skutečný čas strávený na stránce.

Na základě prvních výsledků jsme pak začali sami navrhovat témata a pomáhali tak MALL.CZ s přípravou publikačních plánů.

„Líbí se mi, že v Obsahovce (Hook & Tell) na náš blog nasadili vlastní měřicí skript, pomocí kterého vyhodnocovali skutečnou dobu strávenou na jednotlivých článcích nebo míru přečtení. Tato data kombinovali s výsledky z Google Analytics a sociálních sítí, takže jsme měli ucelený pohled na to, co funguje a co ne. Díky tomu pak přesněji plánovali další obsah.“

Tereza Hajná
— Marketing Project Manager, MALL.CZ

2. krok evoluce: více článků, méně lidí

Postupně rostl počet témat v naší režii, až jsme najednou zajišťovali všechny kromě víkendových. Nové pořádky si u nás vyžádaly 3 zásadní změny:

a) Strategické plánování

Head copywriter každý měsíc sesbíral data od analytika, informace o plánovaných kampaních a nejprodávanějším zboží od MALL.CZ, aktuální události i podněty od týmu. Z toho následně sestavil publikační plán na následující měsíc.

b) Monitoring sítí

Head copywriter pravidelně pročítal komentáře pod články i na facebookové stránce MALL.CZ. Mimo jiné zjišťoval, na jaká témata fanoušci reagují, jaká mají domácí zvířata nebo co nejvíc řeší u nové ledničky. Kvalitativní informace skvěle doplňovaly kvantitativní analytiky a pomáhaly k zpřesňování person.

c) Specializace týmu

Pro tvorbu blogu, který tematicky pokrývá technologie, mateřství i zahradu, jsme potřebovali rozmanitý, ale zároveň specializovaný tým. Vytvořili jsme proto stabilní sestavu o 5 copywriterech, aby se každý mohl plně věnovat tématu, které je mu nejbližší. Postupně se z každého stal expert na dané téma.

Se vzrůstající návštěvností blogu započaly také práce na jeho propagaci. Společně s MALL.CZ jsme pracovali na propojování blogu přímo s e-shopem, aby se například recenze zobrazovaly pod produkty na e-shopu. Na blogové články upozorňovaly i některé kampaňové landing pages a newslettery.

3. krok evoluce: nové typy článků

Po roce a půl psaní se nám podařilo pokrýt všechna zásadní témata, která jsme začali rozvíjet a zpřesňovat. Když jsme například měli článek o kojencích, kterým nestačí mateřské mléko, napsali jsme o příkrmech a také co dělat, když je dítě hystericky odmítá.

Pracovali jsme se sezónními tématy, která jsou zároveň nadčasová, takže se po aktualizaci a propojení s novými články dají použít i za rok.

Díky čím dál lepší znalosti cílové skupiny jsme také přesně věděli, jaká témata čtenáři chtějí. Strategické plánování se tak zrychlovalo a otevřely se nám nové možnosti v podobě vendorských článků.

„Jak blog rostl, zvyšovala se poptávka vendorů po reklamních článcích. Klasické PR texty jsme ale na blogu nechtěli, a tak Obsahovka (Hook & Tell) přišla s řešením: vendorské články nejsou prvoplánovou oslavou produktu, ale obsahově přínosným textem, ve kterém promovaný produkt sehrává jen jednu z hlavních rolí. Výsledky tohoto přístupu jsou skvělé a líbí se i vendorům – zatímco dříve objednávali jeden článek měsíčně, teď jich bývá i sedm.“

Tereza Hajná
— Marketing Project Manager, MALL.CZ

S důrazem na kvalitu obsahu i atraktivitu pro cílovku jsme dokázali placené vendorské články přirozeně vnořit na blog tak, že čtenost byla ještě vyšší než u běžných nereklamních článků. 

Nové možnosti se nám pak otevřely v březnu 2018 s nástupem fotografa Emila. Nejen pro vendorské články jsme produkty sami fotili, což nám umožnilo dopřát čtenářům ještě lepší zážitek.

Ateliér v kanceláři nám umožnil doplňovat články o produktové i lifestylové fotografie zboží.

V MALL.CZ jsme dokázali

  • Od února 2017 do dubna 2020 jsme naplánovali a napsali více než 500 článků a vytvořili přes 200 infografik.
  • Zařídili jsme růst návštěvnosti blogu o 103 500 % (z 55 návštěv na 57 000 návštěv). V dubnu 2020 blog dokonce navštívilo 120 000 lidí.
  • Český internet jsme zahrnuli spoustou užitečného obsahu, který stovkám tisíc lidí pomohl v různých každodenních situacích. Články jsme psali tak chytlavě, že je v průměru 80 % čtenářů dočetlo až do konce.

Vývoj organické návštěvnosti blogu MALL.CZ (únor 2017 – květen 2019).

„Už za dva roky spolupráce s Obsahovou agenturou (Hook & Tell) se blog z prakticky nulové návštěvnosti dostal na vysoké desítky tisíc přístupů měsíčně. Sledování trendů, sezónnosti a tvrdých dat + zkušenosti s obsahem, na kterých Obsahová agentura staví, se jeví jako správná cesta. Jestliže v červenci 2017 měl blog měsíční návštěvnost 20 000 lidí, v červenci 2018 už 70 000 lidí a v dubnu 2019 téměř 100 000 lidí.“

Tereza Hajná
— Marketing Project Manager, MALL.CZ

Za blog Mall.cz jsme získali 2. místo v soutěži Zlatý středník 2019.

Can we crack your case?

Reach out to us and we’ll kick things off with a content diagnosis.

On a quick call, we’ll go through 13 key areas — talking about your field, your team and what makes you tick. That allows us to do a rough assessment of your case.

Based on that, we tell you how content can help your case, whether it’s the right job for us, and how we estimate our success rate.

Ask

Analyse

Advise

Full Name

E-mail Address

Phone Number

What’s Your Case?

Děkujeme!
Ups! Něco se nepovedlo. Vyzkoušejte to prosím ještě jednou.