Jak na jednoduché a rozpoznatelné jméno pro fintech startup

Vymysleli jsme Portu – značku, kterou dnes zná v investicích každý

Ve spolupráci
REMEMBERSHIP_ (vizuální identita)
Tým v Hook & Tell

Stavět novou značku je výzva. A správně ji pojmenovat ještě větší – zejména když jde o investiční platformu, které mají budoucí klienti svěřit své finance. K namingu takové platformy nás přizvali designéři z REMEMBERSHIP_ a společně jsme vymysleli Portu, které dnes zná snad každý, kdo investuje.

Jménu, který dnes zní tak samozřejmě, předcházely hodiny hloubání včetně workshopu se společností WOOD & Company, která novou B2C platformu spouštěla. Měla pro ni také pracovní název Aseto a představu, že platforma bude suplovat investičního poradce a každému sestaví investiční portfolio na míru podle podrobného vstupního dotazníku.

Na workshopu jsme se seznámili s platformou i situací na českém trhu, kolegové z REMEMBERSHIP_, kteří navrhují vizuální identitu značky, prozkoumali její výhody i potenciální problémy a pomohli sestavit designové otázky, kterým může čelit. My jsme si s klientem ještě ujasnili požadavky pro nový název a tonalitu značky.

Při brainstormingu nad možnou tonalitou značky skvěle fungují staré dobré post-ity.

O klientovi: WOOD & Company je přední investiční skupinou ve střední a východní Evropě. Přes 25 let poskytuje služby a vysoce kvalifikované poradenství v oblasti obchodování s cennými papíry a investování. Je součástí české i mnoha zahraničních burz. Portu je investiční platforma pro začínající investory i pro ty zkušenější. Usnadňuje orientaci ve složitém světě investic a umožňuje dlouhodobé i krátkodobé zhodnocení peněz na jednom místě.

Mantinely pro název byly dané

Z workshopu vzešly tyto požadavky na název:

  • Musí odpovídat jedné ze čtyř definovaných designových otázek.
  • Musí být krátký a zapamatovatelný.
  • Musí být mezinárodně srozumitelný a mít ideálně dostupné domény .cz, .com a .eu.
  • Musí znít inovativně, solidně nebo moudře.
  • Neměl by končit na -o (rovnou jsme se tedy rozloučili s pracovním názvem Aseto).

Požadavky jsme si vypsali na chytrou zeď v kanceláři spolu s designovými otázkami:

  • Jak bychom mohli změnit způsob, jak lidé nakládají se svými penězi?
  • Jak bychom mohli dovolit investovat opravdu každému?
  • Jak bychom mohli lidem pomoci se zabezpečit?
  • Jak bychom mohli získat důvěru v náš produkt?

Přidali jsme i výhody platformy, abychom to vše měli neustále na očích:

  • flexibilita,
  • individualita,
  • dostupnost,
  • důvěryhodnost.

Jak se dělá naming

Se vším podstatným před sebou jsme začali tvořit rozcestník tonality. Je totiž nemožné, aby název současně akcentoval flexibilitu, individualitu, dostupnost, důvěryhodnost a u toho zněl inovativně, solidně a moudře. Zkoušeli jsme proto jednotlivé vlastnosti a tóny kombinovat. Vznikly nám čtyři silné větve:

  • Domov: Platforma umožňuje investovat z domu, tedy každému.
  • Pohyb: Díky aplikaci mohou investovat i vytížení lidé, kteří jsou stále v pohybu.
  • Dřevo: investice rostou stejně jako stromy, název navíc odkáže k WOOD & Company.
  • Investice: finanční terminologie ihned napoví, čeho se platforma týká.

K jednotlivým větvím jsme připisovali inspirativní slova v různých jazycích a rovnou i návrhy názvů. Každý jsme probrali a rovnou prohnali internetem – takhle jsme třeba pohřbili nápad Moneytoo, protože už dávno existuje.

Na konci prvního brainstormingu jsme měli 6 nosných návrhů, které jsme nechali chvíli uležet. Poté jsme k nim přidali náčrt příběhu, claimu a ověřili dostupnost domén. Návrhy jsme následně probrali s REMEMBERSHIP_ a vybrali tři top názvy. Do prezentace jsme je seřadili podle toho, jak silné nám přijdou – a na prvním místě bylo Portu.

Takto jsme název představili klientovi.

Jak poznat, že se název ujal? Tým ho začne používat

Jak už to bývá, na nový název se těžko zvyká – zvlášť když značce měsíce říkáte jinak. Všichni ale cítili, že je změna nutná. Kromě Portu rezonují i další návrhy, například Linvest pracující se symbolikou dřeva, nebo Investogo, které akcentuje dostupnost a flexibilitu.‍

V této chvíli je nejlepší nechat všechno zase uležet. A připomenout, že kromě názvu jsou důležitou součástí celé skládačky nové značky i claim a vizuální identita.‍

Postupem času bylo z mailové komunikace jasné, že se tým pomalu sžívá s Portu. Byť část preferovala ještě Aseto, nebo názvy držící se symboliky dřeva, Portu nakonec vyhrálo – a dnes je z něj známá investiční platforma.

Ve WOOD & Company jsme dokázali

  • Vymysleli jsme název, který se ujal a dnes ke službě neodmyslitelně patří.
  • Pomohli jsme Portu odlišit od podobných platforem a název funguje i po letech.
  • Vytvořili jsme kvalitní základ pro vizuální identitu a texty webu, které měl na starosti další dodavatel.

Can we crack your case?

Reach out to us and we’ll kick things off with a content diagnosis.

On a quick call, we’ll go through 13 key areas — talking about your field, your team and what makes you tick. That allows us to do a rough assessment of your case.

Based on that, we tell you how content can help your case, whether it’s the right job for us, and how we estimate our success rate.

Ask

Analyse

Advise

Full Name

E-mail Address

Phone Number

What’s Your Case?

Děkujeme!
Ups! Něco se nepovedlo. Vyzkoušejte to prosím ještě jednou.