Jak napsat rozhovor jako profesionál [detailní návod z praxe]

V době, kdy je internet plný uniformních článků vygenerovaných AI, je dobře napsaný rozhovor s reálným člověkem osvěžující výjimkou. Díky němu čtenářům vašeho firemního blogu či magazínu přinesete unikátní pohled na věc a reálný lidský příběh – jednoduše jim nabídnete to, co vaše konkurence využívající pouze AI nedokáže.

Kategorie
Datum

12/9/2025

Délka

11 minut čtení

Rozhovory jsou vděčný formát pro firemní obsah. Lidé jsou totiž zvědaví a rádi si čtou příběhy druhých. V rozhovorech nacházejí zajímavé názory, inspiraci a tipy z praxe. Navíc dají spíš na radu konkrétního odborníka než na obecný článek.

Tento formát se navíc hodí pro všechny fáze STDC. Nenásilně do něj dostanete svůj produkt, postoj nebo příběh vaší značky či rady pro čtenáře, kteří si váš produkt koupili. Nezapomeňte ale upřednostnit užitek pro čtenáře před prodejem, jinak si váš rozhovor vůbec nepřečte.

Ale hlavně je rozhovor originální kus obsahu. Nejde o blogový článek, který si někdo bez problému zkopíruje na svůj web a jenom třeba upraví titulek. Unikátní kombinaci respondenta, situace, značky a vašich otázek prostě nikdo neukradne.

Při rozhovorech je důležitá hlavně praxe. Může se totiž pokazit i to, co by vás ani nenapadlo. V Hook & Tell máme za sebou stovky rozhovorů, tak se s vámi o naše chyby a zkušenosti podělíme.

1. fáze: vymyslete téma a formu

Nebavte se se svým respondentem jenom tak, ale vymyslete téma, které zapadá do vašeho obsahového plánu nebo do směřování značky. Téma pak celou dobu následujte. A když se od něj odchýlíte, zase se nenásilně vraťte.

U rozhovoru se známou osobností se ptejte na něco neobvyklého, abyste neopakovali známá fakta. To skvěle předvedl třeba Tomáš Poláček. Ten pro časopis Reportér zpovídal herečku Ivu Janžurovou, která už dávala rozhovory snad tisíckrát. On na to ale šel jinak a otázky jí pokládal tak, že postupně procházeli všech pět lidských smyslů. Ona říkala, co s nimi má spojené, a vznikly originální a upřímné odpovědi.

Rozhovor můžete udělat s externími odborníky i s lidmi z firmy. V tomto případě jsme vyzpovídali obchodního ředitele Manutanu. Tématem bylo jak Manutan pomáhá firmám s udržitelnými nákupy i reporty.  Pro tuto firmu tvoříme obsah na blog dlouhodobě – fungujete to, zájem o jejich blog vzrostl o 223 %.

Rozhodněte se také dopředu, jakou formou budete rozhovor dělat. Většinou záleží, kolik času má váš respondent a jestli je ve stejném městě nebo až na konci republiky. Rozhovor můžete dělat:

  • osobně,
  • telefonicky
  • nebo přes videohovor.

Rozhovory se dělávají i přes e-mail. Vy pošlete otázky a respondent doplní odpovědi. Jenže z finálního textu je často vidět, že jste nekomunikovali naživo. Zatímco při rozhovoru tváří v tvář (ať už naživo či online) se doptáváte a povídání přirozeně plyne, u e-mailového rozhovoru jsou přechody mnohem „tvrdší“. Tuto variantu tedy nedoporučujeme.

2. fáze: sežeňte/užeňte kontakt

Vytipujte si k rozhovoru takového člověka, který má k vaší značce dobrý vztah. Pokud jste externí copywriter, výběr respondenta nechejte klidně na klientovi, případně s ním volbu konzultujte.

Pokud plánujete telefonický rozhovor, respondentům nikdy nevolejte s tím, že se jich hned budete ptát. Většina lidí na vás čas mít nebude.

Při prvním telefonátu si domluvte datum a čas rozhovoru a sdělte respondentovi jméno značky, pro kterou rozhovor děláte. Naznačte mu také, co článkem potřebujete říct a jestli s tím souzní. Třeba pokud chcete čtenáři sdělit, že je v této době vhodné do něčeho investovat, ověřte si, jestli si to zpovídaný odborník myslí také.

Pokud na rozhovor kývne,pošlete mu e-mail shrnující vše podstatné. Nechte si potvrdit, že s termínem počítá. Do e-mailu před rozhovorem uveďte:

  • pro jakou značku píšete + případně adresu blogu,
  • téma,
  • co z rozhovoru bude respondent mít (například dobré PR, protože dotyčná značka má velký počet fanoušků),
  • jaký je styl článku, abyste dopředu naznačili náročnost (odborný, lifestyle, popularizační),
  • zopakujte domluvený termín a čas + předpokládanou délku rozhovoru,
  • kde se bude rozhovor konat, případně jak (telefonicky, přes Meet, Teams atd.),
  • kontakt na vás v případě dotazů.

Někdy je také lepší, když respondentovi dopředu zašlete otázky. Občas to lidé sami chtějí, aby se mohli připravit. A někdy to nabídněte vy, třeba pokud se jedná o hodně složité téma. Když chcete po právníkovi vysvětlit nový zákon, určitě mu dejte čas, aby se dobře připravil.

„V Žaluziích NEVA nám pro rozhovor doporučili partnera, který má NEVU za naprostou jedničku v oboru a rád o tom mluví. Zároveň bylo fajn, že tento partner vlastní krásný showroom přímo v Brně, kde jsme mohli nafotit pěkné fotky. V NEVĚ jsme měli spojku – obchodníka, který respondenta připravil na to, že mu budeme volat. To je taky důležité, on pak není překvapený a je mnohem ochotnější, protože ho nezaskočíme. Další štěstí jsme měli v tom, že respondent byl naprosto skvělý a ochotný. Hned jsme se domluvili na pevném termínu a souhlasil i s focením.“

Martina Krumpholcová
— Copywriterka, Hook & Tell

Při rozhovoru k případovce pro Žaluzie NEVA nám klient doporučil skvělého respondenta s pěkným showroomem pro fotky. „Cílem rozhovoru bylo ukázat partnerům nebo potenciálním partnerům, jak se s NEVOU spolupracuje a v čem je spolupráce výjimečná. Chtěli jsme, aby bylo z případovky jasné, že stejný přístup může mít NEVA i k ostatním. Zároveň jsme poukázali na čistotu výroby, kvalitu a životnost produktů,“ říká copywriterka Martina.

3. fáze: nachystejte si otázky

Před rozhovorem se dobře připravte:

  • zjistěte si o respondentovi a o tématu dostatek informací
  • a přečtěte si, co respondent už řekl v jiných rozhovorech, abyste se neptali na to samé.

Otázky si rozdělte do několika okruhů v přehledném dokumentu, ve kterém se zorientujete, i když mezi otázkami začnete skákat.

Jeden z okruhů věnujte rozehřívacím otázkám, které jsou jednoduché a respondenta naladí. 

A poslední okruh zase zahrnuje upřesnění údajů, připravte si mimo jiné i otázky jako:

  • Jak se správně skloňuje vaše jméno?
  • Jak můžeme v článku uvést vaši pracovní pozici?
  • Jaké informace můžeme napsat do medailonku o vás?

„U rozhovorů je pro mě nesmírně důležitá příprava. Skoro vždycky budu ve znalostech tématu o několik pater pod respondentem, ale chci se v tom aspoň základně orientovat. Když pak z rozhovoru odcházím s tím, že mě vlastně nic nepřekvapilo, mám dobrý pocit, že příprava stála za to. Překvapení pak budou čtenáři. Při rozhovoru nejedu podle otázek strojově jako robot při online dotazníku. Je přirozené a žádoucí reagovat na odpovědi respondenta, nové téma rozvinout, doptat se. A taky mám rád improvizaci. Bez ní by mě rozhovory nebavily.“

Ondřej Pokorný
— Copywriter, Obsahová agentura (Hook & Tell)

4. fáze: tohle udělejte těsně před rozhovorem

Pokud děláte rozhovor osobně, vyberte si vhodné místo. Ideálně někde, kde vás nic nevyruší a kde se bude respondent cítit dobře. Pokud můžete, domluvte si rozhovor v zasedačce v kanceláři vaší nebo jeho firmy. Před příchodem hosta nachystejte vodu a drobné občerstvení.

Kavárny jsou na rozhovor obvykle moc hlučné.

„Respondentka se jednou chtěla sejít v dvoupatrové kavárně, kde byl děsný hluk. Přišla jsem dřív než ona, tak jsem aspoň měla možnost to tam prozkoumat. Naštěstí jsem našla zapadlý koutek, kde jsme se slyšely a v diktafonu pak neřvala hudba. Ruchy v nahrávce jsou ale hodně nepříjemné a je i hloupé, když se při rozhovoru špatně slyšíte. Také si rozhodně sedněte dál od barového pultu, kde neustále vrčí kávovar.“

Eva Smíšková
— Copywriterka, Obsahová agentura (Hook & Tell)

Typicky budete nahrávat na mobil – dopředu si zkontrolujte, jestli máte v paměti místo na záznam a taky dostatečně nabitou baterku.

„Klidně zároveň nahrávám i na počítač, pokud ho beru s sebou, je to fajn pojistka.“

Eva Smíšková
— Copywriterka, Obsahová agentura (Hook & Tell)

Pro některé rozhovory musíte občas zkoordinovat víc lidí naráz. Náš copywriter Libor se takhle třeba bavil se dvěma respondenty z Občanského sdružení LOGO, kteří pomáhají potřebným ve spolupráci s NEWTON College.

5. fáze: čas na vyptávání

A je to tady. Na začátku rozhovoru se ještě jednou ujistěte, že má respondent dost času. Pokud děláte rozhovor na dálku a cítíte, že je respondent roztěkaný a nejradši by asi dělal něco jiného, domluvte se a termín jednoduše odložte.

„Někdy je důležitá i improvizace. Můj respondent byl prorektor vysoké školy, takže jsem si zjišťovala co nejvíc informací o jeho výzkumu, výuce a odborném působení ve škole, abych byla perfektně připravená. Jenže po vstupu do jeho kanceláře mě omráčil pohled na milion diplomů, pohárů, modelů lodí a dalších trofejí – a na to jsem připravená nebyla. Pan prorektor byl vášnivým jachtařem, jezdil po soutěžích a spolu s dalšími vyučujícími a studenty tvořil závodní tým. Takže jsem hned operativně obrátila list a úvodní small talk proměnila v regulérní část rozhovoru.“

Eva Smíšková
— Copywriterka, Obsahová agentura (Hook & Tell)

Rozhovor si většinou budete nahrávat, ať máte zaznamenané všechny detaily. Respondenta o nahrávání informujte a ujistěte se, že s tím souhlasí.

Při nahrávání pak průběžně kontrolujte, jestli přístroje opravdu zaznamenávají. Jednou se nám stalo, že jsme rozhovor nahrávali na mobil a ten se mi po deseti minutách bůhvíproč vypnul. Naštěstí copywriterka respondenta bedlivě poslouchala, a tak byla schopná rozhovor sepsat z hlavy s tím, že respondenta při autorizaci poprosila o důkladnější čtení.

U rozhovorů vedených telefonicky si odpovědi buď nahrávejte (předem vyzkoušejte, jestli jde zvuk z počítače na nahrávce dobře slyšet) nebo rovnou zapisujte (pokud píšete rychle a stihnete vnímat odpovědi).

Pro samotné vedení rozhovoru platí dvě pravidla:

  1. Buďte příjemní, sledujte cíl, maximálně se o respondenta zajímejte.
  2. Poslouchejte a doptávejte se. Působí to dobře a získáte skvělé podklady. Některé otázky totiž vyplynou až z vyprávění.

Při samotném rozhovoru můžete narazit na dva extrémy – velmi upovídaného nebo naopak příliš stručného respondenta. Pokud se člověk na druhé straně stolu příliš rozpovídá a není to k věci, nebojte se ho přerušit. Na rozhovor máte obvykle přesně vymezený čas, a pokud se nestihnete věnovat některým zásadním tématům, způsobilo by vám to problémy.

Jestliže je naopak respondent nemluvný, musíte se ho o to víc ptát a žádat ho, aby své odpovědi více rozvedl.

Při rozhovoru se také nenechte svázat příliš velkým respektem ze zpovídané osoby. 

„Když děláte třeba rozhovor s generálním ředitelem, úspěšným umělcem nebo významným vědcem, je normální, že máte pocit, že jsou daleko před vámi. To je sice objektivní pravda, ale nesmí vás to paralyzovat. Ačkoliv jsou velmi úspěšní, stále to jsou lidé jako všichni ostatní a i oni řeší obyčejné problémy. V rozhovoru jste rovnocennými partnery.“

Kateřina Kalivodová
— Copywriterka, Hook & Tell

Pokud s sebou nemáte fotografa, zeptejte se, jestli má respondent k dispozici fotky, které byste ve výstupu mohli použít. Když se dohodnete na zaslání, připomeňte mu, že mají mít tyto parametry:

  • potřebujete fotku na šířku / výšku,
  • dostatečně velkou a kvalitní,
  • ideálně barevnou,
  • a podle vaší potřeby portrét / profesionální fotku z práce atd.

Když jsme v pražské kanceláři dělali rozhovor s kluky z Wear the Past pro NEWTON College, přišla za námi do kanceláře i fotografka. Mohli jsme tak udělat fotky přímo s jejich produkty (trička a tašky), které rozhovor dobře dokreslují.

6. fáze: výstup není jenom učesání záznamu

Pokud jste rozhovor nahrávali, potřebujete získat jeho přepis. V dnešní době se o něj už postará AI. My v Hook & Tell používáme službu TL;DV. Ale připravte se, že vás hodně práce ještě čeká. Doslovný přepis totiž vypadá příšerně – díky němu si uvědomíte, že lidé vůbec nemluví v souvislých větách nebo se hodně opakují.

Myslete také na to, že odpovědi respondenta nejsou česká hymna a při jejich zaznění nemusíte smekat klobouk. Naopak, zasahujte do nich tak, abyste nezměnili jejich význam, ale aby se čtenáři dobře četly. Můžete měnit slova, přehazovat otázky a odpovědi, různě je rozdělovat.

7. fáze: nechte si to ověřit

Článek si nechte od respondenta posvětit, než ho vydáte. Předejdete třeba tomu, že jste se někde špatně pochopili, což se prostě stává.

Respondentovi při zasílání ale určitě napište, ať opravuje jen faktické chyby. Někteří totiž rádi škrtají a přepisují klidně celé odstavce a to je špatně – na stylistiku je tady expert copywriter. Také uveďte, do kdy jeho reakci nejpozději potřebujete.

„Občas někdo nepochopí, že autorizace znamená kontrolu faktů, a přepisuje si rozhovor k obrazu svému. Pak je dost těžké z toho vybruslit. Vždy se to ale snažím respondentovi vysvětlit, že například odborné termíny zhorší srozumitelnost a lidé to pak nebudou číst. Právě čtivost je jedním z hlavních úkolů autora textu.“

Eva Smíšková
— Copywriterka, Obsahová agentura (Hook & Tell)

Podívejte se i na další články, podcasty a volně dostupné PDF materiály pro všechny, kdo potřebují tvořit výjimečně dobrý obsah.