Ještě než přejdeme k výsledkům, je potřeba zmínit, že už když zakládáte blog, měli byste znát svou cílovou skupinu a témata, která ji opravdu zajímají. Pokud nevíte, začněte průzkumem trhu a zákazníků. Protože bez oslovování relevantního publika nejsou relevantní výsledky. Když se to ovšem povede, časová i finanční investice vložená do blogu, se vám vrátí už po pár týdnech.
Základem je také psát články věcně a přínosně, abyste internet nezaplavovali jen dalšími PR a SEO články, které nikoho nezajímají. Pokud je budou uživatelé číst do konce a vracet se k nim, ocení to také vyhledávací algoritmus a odmění vás výhodnou pozicí. V tom nejlepším případě třeba i tzv. featured snippetem (viz obrázek níž).
Vyhledávače upřednostňují blogové články, které splňují takzvaná E-E-A-T kritéria. Články by proto měly obsahovat:
Pokud vaše články tyto parametry splňují, snadno porazíte konkurenci, která zaplavuje svůj blog plytkými AI generovanými články.
To jsou hlavní argumenty, které se budou snadno vysvětlovat šéfovi. Pro markeťáky máme ale i další přínosy:
Proč je organická návštěvnost tak důležitá?
Protože máte jistotu, že lidé, kteří se na web (článek) proklinou, se o dané téma skutečně zajímají nebo už jsou do něj v nějaké míře ponoření. K nákupu vašich produktů či služeb mají tedy mnohem blíže než ti, kteří bezmyšlenkovitě kliknou na reklamu.
V Hook & Tell dlouhodobě tvoříme obsah pro blog značky NEVA. Od spuštění blogu výrazně rostla dynamika návštěvnosti celého webu. Z dat vidíme, že blog je vstupní stránkou pro 25 % všech návštěv webu. Z toho je většina organická, tím pádem velmi relevantní. Obrat firmy vzrostl během naší spolupráce o čtvrtinu za dva roky.
Přečtěte si víc o tom, jak jsme NEVĚ pomohli nastartovat web, blog i sítě.
Už mnoho let tvoříme také blog Money, který spadá pod společnost Seyfor. Vysvětlujeme složitá témata z oblasti účetnictví a přitom následujeme framework See-Think-Do-Care, který sleduje obchodní cyklus zákazníka. A funguje to. Nejčtenější články na blogu mají desítky tisíc zobrazení a návštěvnost blogu přesahuje sto tisíc návštěv měsíčně.
Blog vůbec nemusí být drahá záležitost. Začít můžete i bez profesionálního copywritera. Když si vezmete k ruce pár odborníků na dané téma a sepíšete opravdu užitečné články (např. ukážete vlastní postupy, zkušenosti, reálné příklady z vaší praxe), své publikum si najdete rychle. Autenticita a reálně odžitá zkušenost se prostě ničím nenahradí. Raději se smiřte se stylistickou nedokonalostí než s nic neříkajícími články od levného copywritera.
Z praxe: Když jsme tvořili blog pro Mall.cz, odevzdávali jsme i 5 článků týdně. Témata jsme si ale nikdy netahali z rukávu. Tak jako u všech spoluprací jsme vycházeli z tvrdých dat, analýzy klíčových slov a průběžného sledování čtenosti článků. Díky tomu pak na Mallu v průměru 80 % návštěvníků dočetlo článek do konce.
Když se článkem na blogu někomu trefíte do vkusu, nasdílí ho na sítích, pošle svým známým, nebo o něm bude mluvit na firemní poradě před desítkou kolegů. Úplně zdarma.
Inspirace: 9 typů na články, které lidé na blozích rádi čtou
Blog tvoří nekonečnou studnici materiálu pro sociální sítě. Můžete tam sdílet celé články nebo jen vybrané úryvky. Snadno zrecyklujete také infografiky, grafiky a fotky z blogových článků. Díky blogu tak nemusíte pořád vymýšlet nová témata na sítě a můžete více času věnovat community managementu.
Z praxe: Další z blogů, který jsme tvořili, byl pro Modrou pyramidu. Ke každému článku jsme navrhli příspěvek na sociální sítě, který přivedl další návštěvníky. Někdy se diskuze pod příspěvkem rozjede tak, že článek na Facebooku žije několik dní. Jindy ho zase přesdílí i finanční poradci Modré. Tím se obsah dostává ke čtenářům ještě lépe a poradci zároveň nemusí vymýšlet vlastní obsah.
Blogové články Hook & Tell jsou vstupní stránkou pro 3/4 návštěvníků webu, některé firmy mají toto číslo ještě vyšší. Blog je v takových případech nejdůležitější částí webu – rozhoduje o tom, zda se z návštěvníků stanou klienti, nebo jen kolemjdoucí čtenáři.
Na internetu jen v češtině najdete desítky návodů o tom, jak máte vyladit kampaňovou landing page, aby měla co nejlepší konverzní poměr. Už nikdo se však nezamýšlí nad tím, že landing page je vlastně také každý blogový příspěvek.
Aby i vaše blogové články fungovaly jako landing page:
Inspirace:
Vybrali jsme několik pěkných firemních blogů, které pomáhají posilovat důvěru ve značku a radí zákazníkům přesně tam, kde je to potřeba:
Chcete pomoct s rozjetím firemního blogu? Ozvěte se nám.