Nejdůležitější je, abyste v titulku prodali obsah článku. Jasně a výstižně. Zní to jako banální rada, ale když si projíždíte internet, často vám titulek naslibuje něco trochu jiného. A není nic horšího, než moment zklamaného očekávání. Nad napsaným titulkem se vždy zastavte a řekněte si: odpovídá obsahu článku?
Nebuďte ale ani moc skromní. Pokud máte v článku nějakou vychytávku, třeba check-list, podrobnou infografiku nebo videonávod, nalákejte na ni už headlinem.
Vlastnosti dobrého titulku:
Představte si internet jako svět plný kinder vajíček. Prvních pár jste ještě nadšeně otvírali a koukali se, jaká překvapení obsahují. Ale brzy se vám tyhle sladkosti přejedly a teď by po vás musely svojí hračkou hodit, abyste o ně měli zájem.
Stejně tak je to s články a weby. Čtenáře už neláká lovit překvapivou informaci. Chce ji vědět hned, vlastně kvůli tomu na článek kliká. Aby se o té zajímavosti dozvěděl víc.
Z toho plyne: dejte to překvapivé / zajímavé / důležité hned na úvod. Uvnitř článku pak pište o detailech. I když vás z toho svrbí prsty. Protože takhle to máme my všichni, co rádi vyprávíme: nejradši bychom si zápletku nechali až na závěr.
Schválně srovnejte tyhle fiktivní titulky. V jednom najdete překvapení až uvnitř článku, ve druhém hned na začátku. Na který byste klikli?
Mimochodem, pokud v článku pracujete s rozhovorem, vytáhněte zajímavou citaci už do titulku, například takto:
V titulcích používejte akční slovesa, tedy slovesa, která vyjadřují osobu, číslo a čas. A ne, samotné infinitivy sem nepatří. Pomocí akčních sloves čtenáře vtáhnete do děje.
Porovnejte si dva příklady, v jednom není a v druhém je akční sloveso:
U kterého jste si představili sami sebe ve sprcháči? Pokud chcete titulek ještě trochu povýšit, použijte tzv. Call to Action (CTA) slovesa, tedy vyzývající slovesa v rozkazovací formě:
Důležitá věc: hlavní téma článku vypíchněte hned na začátku titulku. Zajistíte si ty pravé čtenáře, i když ti jen skenují výpis článků na vašem blogu nebo na Googlu.
Jak na to? Téma předsaďte za použití dvojtečky. (Jako jsme to udělali v titulku tohoto článku.)
Porovnejte kupříkladu tyhle dva titulky. V jednom je téma na konci, v druhém na začátku. Kterého titulku by si podle vás víc všimla třeba Šípková Růženka nebo zahrádkář se zpustlou zahradou?
Rozmohl se nám tu takový nešvar. Spousta titulků začíná čísly. 10 tipů, kam na dovolenou... 5 cvičení, se kterými zhubnete... Myš se hýbe, klik, funguje to. A to i pro čtenáře, který matiku na základce přímo nesnášel.
Sami ale po letech číslování vidíme jeho slabiny. Čím vyšší číslo zvolíte, tím náročnější dojem budíte. A to internet neodpustí. Opravdu by se někomu chtělo číst 20 receptů na super omáčku na špagety nebo o 32 hrách, které musíme stihnout ještě před smrtí? Nám ne. Navíc čím víc tipů, tím menší punc exkluzivity jim dáváte.
A taky riskujete, že se váš blog stane přehledem číslovaných seznamů. Pokud vám to hrozí, napravte to jednoduše a číslo předsaďte krátkým úvodem s dvojtečkou (viz předchozí tip):
Clickbaitu alias bulvarizaci se snažte vyhnout. Informace nevytrhujte z kontextu. Bulvární styl vám může jen ublížit: nebudete působit jako seriózní médium. Čtenáři si to zapamatují a příště si rozmyslí, jestli vám znovu skočí na špek.
Jeden příklad za všechny. Zpráva, že počet úmrtí se zdvojnásobil, působí děsivě. Už v perexu se ale dozvíte, že původní číslo bylo 11.
Taky neslibujte něco, co nemůžete dodržet, co by se mohlo někoho dotknout nebo co je laciné či zavádějící, jako třeba:
Klíčová slova jsou důležitá. Pro nás v Hook & Tell je ale ještě důležitější srozumitelnost a čtivost. Když operujeme s klíčovými slovy, necpeme jich tam tolik, aby vypadaly jako pěst na oko.
Meta titulek (nadpis v Googlu) by se pak měl co nejvíc shodovat s tím, co čtenář po prokliku najde. Meta titulek má maximální délku 60 znaků i s mezerami (zbytek se schová za tři tečky).
Pokud ale za titulky uvádíte ještě název firmy, podobně jako to děláme my, můžete trochu improvizovat, abyste se do počtu znaků vešli.
Náš tip: Tady si vyzkoušíte, jak se bude váš titulek zobrazovat na Googlu.
Hravé slogany zaujmou a hravé titulky stejně tak. Zkuste se zamyslet, jak to říct jinak. Používejte například slova spojená s tématem nebo slovní hříčky.
Který z těchto dvou smyšlených titulků vám přijde zajímavější?
Super je, když se vám občas podaří využít pořekadlo či rčení:
Jen pozor na klišé a fráze, ke kterým se od pořekadel snadno sklouzne.
Srozumitelnost především. Nepoužívejte nezvyklá nebo matoucí spojení jen ve snaze být originální. Klikli byste na tento článek, kdyby zněl například takto?
Srozumitelnost si nejlépe ověříte jedním jednoduchým krokem...
Ano. Upřímně, je pěkně těžké sepsat v pár slovech tohle všechno. Obecně platí, že čím kratší text má být, tím víc se u něj zapotíte.
Pokud se nedaří, dejte si na titulek víc dní a nebo ho nechejte přečíst někoho druhého. Revize používáme i my u každého textu a hodně nám to pomáhá. Případně si napište víc verzí titulku a vybírejte z nich až další den s čerstvou hlavou. A to sami, nebo opět s pomocí kolegy.
Na webu se držte tří pravidel:
Chcete kromě titulku pomoc s tvorbou článků, webu nebo třeba případové studie? Ozvěte se nám.