Nejdřív si trochu ujasníme pojmy. Kromě e-booku se používá také whitepaper nebo brožura.
Pro všechny zmíněné formáty platí, že musí být:
V pojmech máme jasno, pojďme tvořit.
Smyslem e-booku je:
O tom, že se díky obsahu můžete stát autoritou v oboru jsme už psali.
Například pro organizaci Nenech to být jsme psali whitepaper rozebírající citlivé téma whistleblowingu. V dokumentu najdou čtenáři ujasnění pojmu i spoustu užitečných informací, díky kterým organizaci vnímají jako odborníka na dané téma. Firmy se tak na ni spíš obrátí, když potřebují pomoc se zavedením opatření pro whistleblowing ve firmě.
E-booky většina firem nabízí zdarma – respektive za kontakt. Na zajímavý obsah e-booku by tak měl navazovat další hodnotný obsah například v podobě e-mailingu, kterým čtenáře postupně přetavíte v potenciálního zákazníka.
Ne každé téma je potřeba nebo se hodí zpracovávat do e-booku. Na e-book také rovnou zapomeňte, pokud
Pokud se do tvorby pouštíte, odpovězte si předtím na následující otázky:
Na tvorbě e-booku či whitepaperu si dejte opravdu záležet. Čtenář si ho stáhne, uloží a bude z něj čerpat – narozdíl třeba od článku na blogu v něm už pak nic neopravíte, ani ho neaktualizujete.
Víc než u jiných formátů si proto důkladně ujasněte:
Abyste e-book nepsali zbytečně, musíte si být nejdřív jistí, že bude mít své čtenáře. Můžete si udělat průzkum publika a zjistit:
Když víte, co by z vašeho oboru mohlo čtenáře zajímat, promyslete, jestli na dané téma dokážete vytvořit e-book. Tedy zda:
Například developerská společnost JRD vydala e-book shrnující zásady zdravého bydlení, které doplnila tipy, jak si domov podle nich zařídit. Dokument tak dává dohromady všechny zajímavé informace, které se nachází napříč webem, na různých stránkách.
Než začnete psát, načrtněte si jednotlivé kapitoly, podkapitoly a sekce, aby byl e-book přehledný.
Při tvorbě obsahu klidně recyklujte, co jste o tématu už vytvořili – čerpejte z napsaných článků na firemním blogu, z videí, vyzpovídejte kolegy, kteří problematice rozumí.
Při psaní platí to stejné, co pro články:
Stále myslete na to, pro koho píšete a co je cílem. Hlavní myšlenka by se dobrým e-bookem měla prolínat od začátku do konce.
Například pro společnost Seyfor (toho času Solitea) jsme napsali Manuál pro 3. a 4. vlnu EET. V e-booku dostali podnikatelé všechny informace o tom, kdy se jich EET týká a jak správně tržby evidovat. Přehlednosti pomáhaly bodové seznamy, rámečky a další grafické prvky.
Nepíšete odborný manuál ani stostránkový elaborát, spíš kratší příručku – vejít byste se měli do 10 až 15 stránek. Aby se to dobře četlo, používejte příklady a buďte konkrétní. Čtenáře ale zbytečně nezahlcujte – ukazujte to podstatné a případně odkažte dál (třeba na web).
Po přečtení by mělo být jasné, co dál. Nezapomeňte proto na závěrečnou výzvu k akci. Naveďte čtenáře k tomu, aby udělali, co chcete. Třeba otevřeli nabídku produktů, přihlásili se na webinář, ozvali se s poptávkou.
Dobře zvolená grafika, barvy a struktura pomůžou čtenářům zorientovat se a zároveň podpoří vnímání vaší značky. Čím lépe e-book vypadá, tím víc lidí si to stáhne a přečte.
Od grafika si nechte poradit i s formátem. Pokud převažuje text, vyplatí se formát na výšku – čte se lépe na mobilu i na papíře. Když ale stavíte hlavně na grafech, vizualizacích a obrázcích, zvažte formát na šířku. Nabídne víc prostoru a grafika díky němu vynikne.
Tip: Jednou vydaný e-book už jen tak neopravíte. Hodně času proto věnujte korekturám a grafikovi předávejte už zrevidovaný text. Pokud budete pravopis, stylistiku či věcnou správnost kontrolovat až v grafické šabloně, úpravy se vám prodraží. Hotovému e-booku věnujte před vydáním ještě alespoň jedno kolo revizí.
Kromě vzhledu a obsahu závisí úspěch e-booku často na jeho názvu. Aby si vaše dílo lidé stahovali a četli, navnaďte je už titulkem – a protože lidé obvykle hledají e-book jako návod, slibte jim už v názvu, co zjistí. Třeba:
Samozřejmě neslibujte nic, co v e-booku není. Po přečtení by měl mít čtenář pocit, že se něco nového naučil, ujasnil si problematiku a že to stálo za to.
Hotový e-book musíte dostat mezi lidi. Firmy k tomu často používají landing page, na které čtenáře vedou třeba z reklam na sítích nebo ve vyhledávání. Jediným cílem takové landing page pak je stažení e-booku
Přečtěte si víc o tom, jak dovést čtenáře k cíli pomocí landing page.
Landing page pro stažení e-booku může vypadat třeba takto jako u účetního programu Money S3. Vypíchněte zajímavé kapitoly, důležité informace nebo zásadní myšlenky. Přidejte formulář pro stažení i se zaškrtávacím polem pro souhlas se zasíláním e-mailů. A nezapomeňte na vizuální ukázku e-booku.
Pouhé zveřejnění e-booku na webu nestačí. Aktivně ho propagujte:
Pokud jste na e-booku spolupracovali s odborníkem, využijte i sílu jeho hlasu – požádejte ho o propagaci a referenci na jeho kanálech. Oslovit můžete i další tematické weby a navrhnout jim, že pro ně zdarma sepíšete článek, ze kterého na e-book odkážete.
Aby to stažením e-booku neskončilo, připravte si následnou komunikaci. Pozornost věnujte už prvnímu e-mailu, kterým e-book pošlete. Navázat pak můžete sérií dalších newsletterů, kterými se čtenáři (pokud s tím souhlasil) pravidelně připomenete. Třeba jej upozorníte, že jste na dané téma vypsali nový kurz, nebo že jste do nabídky přidali produkt, který by ho mohl zajímat.
To je ta pravá chvíle, kdy se ze čtenáře může stát zákazník – i když (nebo právě proto, že) jste mu nabídli e-book zdarma.