Návod: Jak vytvořit stránku O nás, aby zvýšila vaši důvěryhodnost
O nás je jednou z nejnavštěvovanějších stránek každého webu. Návštěvníci totiž chtějí vědět nejen to, jak jim vaše řešení pomůže, ale kdo za ním stojí a zda vám mohou důvěřovat. Stránka O nás tak může být místem, kde se potenciální klient rozhoduje, zda u vás nakoupí. Přečtěte si náš ultimátní návod, díky kterému stránku O nás napíšete tak dobře, že si o ní budou vaši zákazníci vyprávět.
Možná si myslíte, že stránku O nás vůbec nepotřebujete a že stačí napsat, kdy byla firma založená a čím se zabývá. Nestačí a potřebujete. Tady máte 3 hlavní důvody proč:
1. Vaši zákazníci chtějí vědět, kdo jste
Zákazníky zajímá, kdo jste a proč děláte, co děláte. Důkaz? Stránka O nás patří k nejnavštěvovanějším stránkám každého webu. Někdy bývá čtenější než třeba reference nebo kontakt. A pro informace si tam chodí potenciální zákazníci, zvídaví konkurenti i novináři.
Zapracujte na tom, ať z vaší stránky O nás dýchá podstata vašeho podnikání, firemní kultura i osobní motivace a hodnoty. Jinak se s vámi návštěvníci webu neztotožní a nezískáte si jejich sympatie.
Návštěvnost stránky O nás s názvem Kdo jsme na našem webu ještě z dob před rebrandingem. Podobná je situace také u dalších našich klientů.
2. Stránka O nás zvyšuje důvěryhodnost firmy
Pokud ji nemáte vůbec, jste pro návštěvníky webu automaticky podezřelí a nedůvěryhodní. To jsme slyšeli už nespočetněkrát při výzkumech mezi zákazníky našich klientů a začínají tím snad všechny články o stránce O nás, které na Googlu najdete.
Určitě jste někdy zavítali například na e-shop, který měl zajímavé produkty, ale nemohli jste se dopátrat, kdo za ním stojí a co má za sebou. V takovém případě pak nakupujete s nejistotou, zda vám skutečně přijde mixér, nebo prázdná krabice či levná napodobenina. Stránka O nás tyto obavy vyvrací.
3. Pomáhá vám budovat obraz vaší značky
Na stránce O nás máte prostor říct, kdo jste, na čem vám záleží a proč to celé vůbec děláte. Je to jediné místo na webu, kde můžetebeztrestně mluvit jen o sobě a návštěvník webu si to přečte. Dejte zákazníkům najevo své hodnoty a svou vášeň pro to, čemu se věnujete. Pokud to uděláte dobře, vybuduje si s vámi vztah a stanete se v jeho povědomí lovebrandem.
obsah, který si i vy sami rádi přečtete i podesáté (jak na to, najdete v další kapitole)
a výzvu k akci, která návštěvníkovi webu řekne, co má dělat dál, a nenechá ho z webu odejít.
To samotné však pro skvělou stránku O nás nestačí. Na další level ji povýšíte, pokud přidáte třeba:
fotografie, aby návštěvníci webu věděli, s kým mají tu čest,
infografiky se zajímavými čísly o vašich úspěších a podnikání,
krátkou historii firmy, třeba formou časové osy,
příběh o tom, jak a proč jste začínali,
svou motivaci a hodnoty
nebo výhody, které vaše služba či produkt zákazníkům přináší.
Možná přijdete na něco dalšího, čím stránku ozvláštníte, ale nesnažte se tam vměstnat všechno. Zbytečně návštěvníka webu zahltíte. Představte se na stránce stručně, ale výstižně.
Než se pustíte do psaní, načrtněte si wireframe stránky. Ať mají logickou posloupnost všechny prvky a informace, které na stránce chcete mít.
A teď jak to celé zpracovat a napsat
Už víte, co by měla dobrá stránka O nás mít, ale zřejmě netušíte, jak tomu dát konkrétní podobu. Máme pro vás návod sespoustou příkladů z praxe, jak stránku přepsat i bez pomoci copywriterů.
Ujasněte si, pro koho píšete
Než se pustíte do návrhu stránky, musíte mít jasno v tom, kdo ji bude číst.
Předpokládáme, že víte:
kdo je váš zákazník,
co od vás očekává,
jaké má problémy
a po čem touží.
Mějte to všechno na paměti, i když píšete stránku O nás. Plot twist: Stránka O nás ve skutečnosti vůbec není o vás, ale o vašich zákaznících. Stránku O nás musí vaši zákazníci opouštět s pocitem, že:
je chápete,
nabízíte řešení, které hledají,
vás znají.
Řekněte zákazníkům, jakou výhodu získají, když s vámi budou spolupracovat. Třeba Webnode hned zdůrazňuje, že díky nim si může webové stránky udělat každý, takže nepotřebují žádné speciální znalosti, ani pomoc programátorů – to je jasná výhoda pro zákazníky.
Buďte upřímní – ukažte sami sebe
Na stránce O nás se stejně jako ve zbytku webu nevyplácí lhát ani říkat polopravdy. Zákazník na to vždy přijde, až se s vámi setká osobně nebo u vás nakoupí.
Svou upřímností je legendární Curriculum vitae Tomáše Březiny, zakladatele firmy BEST, která vyrábí betonové stavební prvky pro venkovní architekturu.
Celý obrázek o vaší firmě musí ladit dohromady. Takže pokud při osobním kontaktu formální, nemůžete být velmi neformální na stránce O nás. Nehrajte si na něco, co nejste. Pište tak, jak mluvíte nebo jak mluví vaše firma. A pište od srdce. To čtenář vždycky pozná a ocení.
místo racionálních slov použijete emocionální (např. vybrat, odhalit, šance, nebezpečí, revoluce, zisk, nakouknout, zjistit…),
neřeknete jen kdo jste a co děláte, ale i proč to děláte,
budete sdílet své motivace, hodnoty a přesvědčení
nebo odvyprávíte příběh, jehož součástí jsou i vaši čtenáři.
Komunikaci značky oblečení WOOX nezaměníte nikdy s ničím. Takhle to vypadá, když do textu vložíte svou osobnost, píšete tak, jak mluvíte, a na nic si nehrajete. Nicméně pár fotek nebo jiných vizuálních prvků by této stránce hodně prospělo.
Tip: Stránka O nás je jednou jednou z mnoha ozubených koleček v mašinérii jménem web. Přečtěte si také obecný článek o tom, jak postupovat při tvorbě webu.
S názvem stránky neexperimentujte, s titulkem klidně ano
Oba rozhodují o tom, jestli budou lidé vaši stránku O nás číst, nebo ne. V navigaci na webových stránkách by položka O nás neměla chybět. Někdy se dává jen do patičky, ale víte, jak jsme říkali, že je to jedna z nejčtenějších stránek? Tak proč čtenářům přístup k ní ztěžovat?
Ze stejného důvodu nebuďte při výběru názvu stránky v navigaci příliš kreativní. Zůstaňte radši u klasického O nás, Náš příběh, To jsme my. Musí být jasné, že se tam návštěvník webu dozví něco o vaší firmě.
Kreativitu si schovejte pro titulek (headline) stránky. Ve chvíli, kdy čtenáři kliknou na stránku O nás, už ví, že tam budete psát o sobě. Takže v titulku neopakujte obligátní O nás, ale upoutejte jejich pozornost:
Použijte jedno úderné vyjádření, které dá najevo váš přístup k podnikání, styl a vůbec vaši osobnost jako firmy.
MOSS logistics otevírá svou stránku O společnosti titulkem, ze kterého je jasné, na čem si firma nejvíce zakládá. Spolehlivost je zároveň i to, co zákazníci od přepravce očekávají, ale ne vždy to dostanou. MOSS tak i na této stránce bojuje proti nejčastější obavě svých zákazníků a buduje svou důvěryhodnost.
Začněte něčím zajímavým a nečekaným. Vytáhněte třeba jednu konkrétní myšlenku nebo zastřešující slogan a postavte na něm sdělení celé stránky.
Contipro, česká farmaceutická a kosmetická společnost, na své stránce O nás začíná odvážným tvrzením, které upoutá vaši pozornost a způsobí, že chcete vědět víc. Bohužel se to pak nedozvíte v perexu. Kdyby ale rozvíjel titulek, mluvil už přímo k návštěvníkům webu a odpovídal na jejich otázky (Co je to ten hyaluronan? A proč by ho měl chtít celý svět? Proč bych ho měl chtít já?), bylo by to hned lepší.
Skvěle také funguje, když poslání své firmy zvládnete překlopit do výhody, kterou váš zákazník získá.
Zaujměte čtenáře tím, že mu řeknete, co díky vám dokáže – podobně jako marketingová agentura INT. A když vám na to nestačí titulek, přidejte i krátký podtitulek nebo perex – klidně obojí.
Vyprávějte příběh
Osobní příběh dělá z obyčejné firmy zapamatovatelnou. Popište zákazníkům, co stálo za zrodem produktu nebo služby, kterou jim nabízíte.
Abyste vyprávěli poutavý příběh:
Představte sebe a situaci, ve které jste se na začátku nacházeli vy, vaši zákazníci nebo oblast, ve které podnikáte. Našli jste mezeru na trhu, vybudovali jste firmu od nuly nebo jste našli něco, co zákazníkům chybělo? Sdílejte to.
Nastiňte problém, se kterým se vaši zákazníci potýkali, a který vedl k tomu, že jste začali přemýšlet nad svou službou nebo produktem.
Popište výzvu, která před vámi stála, a jak jste hledali její řešení. Nebojte se sdílet i překážky, které vám stály v cestě a neúspěchy – nikdo nechce číst o supermanech, ale spíš o obyčejných lidech, kteří se prokousali k úspěšnému výsledku.
Pak konečně představte své řešení, jak jste ho docílili, jakých milníků jste dosáhli a načrtněte také, co bude dál – dobrý příběh totiž nikdy nekončí.
Zapomeňte na chronologii. Vtáhněte čtenáře okamžitě do děje tím největším špekem a až pak vysvětlujte, jak to vlastně celé bylo. Třeba jako Clever Minds, výrobce notesů a zápisníků.
Historie firmy aneb čím jste si prošli
Firmy se většinou chtějí chlubit svou historií. Jenže ne každá část historie je zajímavá. Vypíchněte jen několik opravdu důležitých milníků a o těch se rozepište ve 2 až 3 větách. Co vám tento milník dal? Jak vás posunul? Proč byl důležitý?
A nezapomeňte na vizualizaci časové osy, přidejte fotografie nebo piktogramy, ať to není jen text.
Třeba výrobci průmyslových pecí a žárobetonových tvarovek LAC ve své historii popisují, jak jim první pec bouchla. Už teď vás ten příběh zajímá, že?
Budujte si důvěru svých zákazníků – ukažte, že už jste pomohli někomu jinému
Do stránky O nás zakomponujte jakýkoliv důvod, proč by vám měli zákazníci důvěřovat:
příběhy vašich spokojených zákazníků,
prolinkování na relevantní případové studie, které podpoří vaši odbornost v oboru,
jakákoliv ocenění, která jste získali (to bývá důležité zejména v B2B oborech),
číselné údaje, které vypovídají o vašich zkušenostech (např. počet vyrobených zakázkových strojů nebo na míru ušitých košil),
nahlédnutí do zákulisí vaší práce, do toho, jak probíhá spolupráce s vámi.
Tip: Díky příběhům zákazníků jsme pomohli vybudovat důvěryhodnost softwaru pro lékaře Sestra Emmy. Přečtěte si celý případ.
Ukažte tváře těch, kdo za tím stojí
Prohlížení stránky O nás bez lidí je, jako byste se bavili s člověkem, co má pytel na hlavě. Potřebujete získat sympatie svých (potenciálních) zákazníků a to se s pytlem přes obličeji dělá fakt těžko.
Ukažte, kdo za produktem nebo službou stojí. U služby je to ještě mnohem důležitější než u produktu, protože lidé chtějí vědět, s kým se na schůzce setkají.
Představte jim sebe i celý tým. Vaše firma rázem nebude bezejmenná, ale zákazníci si za ní vybaví konkrétní tváře.
Mixit je müsli ve válcové krabičce, které si objednáte na e-shopu nebo koupíte v obchodě. A tihle dva pánové jsou ti, kteří s celou myšlenkou zábavného müsli, které si umícháte sami, přišli. Hned je vám značka sympatičtější, když víte, kdo za ní stojí, že?
Kromě toho vám radíme, abyste:
V B2C představili jste lidi, kteří za celou firmou stojí, celým jménem. Tak se totiž zákazníkům přiblížíte, mají pocit, že mluví přímo s vámi, a snáze si získáte jejich náklonnost.
Tón a styl komunikace na stránce O nás přizpůsobili (ne)formálnosti vašeho byznysu. Počítejte s tím, že uvolněný styl osloví jiné zákazníky, než formální představení zakladatele psané ve 3. osobě.
Se nebáli vybočit z řady. Ve velkých firmách, korporátech a B2B segmentu je sice stránka O nás ve 3. osobě běžná. Ale také v tomto případě sedí za počítačem obyčejní lidé, kteří se potřebují ztotožnit s vámi a vaší prací. Vtáhněte je proto do děje, nadchněte je pro to, co děláte.
IKEA ukazuje, že i velké koncerny mohou na stránce O nás komunikovat v první osobě a poutavě.
Podpořte svá slova vizuálními prvky
Mluvíte o svých začátcích? Ukažte fotku své první fabriky. Říkáte, že úspěchu předcházely stovky zničených prototypů? Použijte fotku hromady nepovedených brýlových obrouček.
Někdy jedna grafika (nebo video) vydá za tisíc slov. Než abyste složitě popisovali jedinečný proces výroby produktu nebo třeba příběh vaší značky, natočte to. (Bagind.cz)
Ani ty nejlepší stránky O nás si s pouhým textem nevystačí. Pokud na ni nechcete dávat fotky zaměstnanců ani video o produktu, podpořte klíčová sdělení alespoň piktogramy nebo infografikou.
Pokud na své stránce O nás prezentujete čísla jako třeba brněnský Impact Hub, nechte si je od vedení schválit předem. Než se totiž všichni shodnou na tom, co chtějí prezentovat a co už ne, může to trvat dlouho. Myslete také na to, že čísla bude třeba pravidelně aktualizovat.
Nezapomeňte na výzvu k akci
Na závěr usnadněte čtenáři průchod vaším webem. Na konci stránky O nás ho vyzvěte k dalšími kroků. Může to být:
odběr vašeho newsletteru,
prohlédnutí vašich produktů/služeb,
kontaktování
nebo čtení blogu.
Správný text tlačítka vyzývajícího k akci je:
jasný a srozumitelný,
konkrétní, takže víte, co se po kliknutí na něj stane,
nepřehlédnutelný, ale ne zase příliš velký.
Zakončit stránku O nás můžete třeba jako NAFIGATE cosmetics. Ti na konec dali hned několik možností, jak mohou návštěvníci webu pokračovat v poznávání jejich firmy i produktů.
Máte strach, že svou stránku O nás nezvládnete vymazlit sami? Ozvěte se nám a my vám s tím pomůžeme.