Konec spamování: přeměňte své newslettery na e-maily, které lidé budou doopravdy číst

Představte si nástroj, díky kterému můžete být v úzkém kontaktu s každým jedním zákazníkem. Kdykoliv mu dáte vědět o novinkách, nabídnete produkty na míru, pozvete na akci nebo pošlete gratulaci k narozeninám. S jistotou, že k němu zpráva dorazí a nikam mu nezapadne. Tohle všechno dokážou newslettery. Že je ještě neposíláte? Měli byste začít – přečtěte si, jak na to.

Datum

17/3/2020

Délka

8 minut čtení

E-maily nejsou mrtvé. Málokterý ale získá stálé fanoušky

Ani v době sociálních sítí neztrácí e-maily svůj lesk. Jejich kouzlo totiž tkví v tom, že jejich pomocí doručíte konkrétní obsah konkrétnímu člověku, který o něj projevil zájem – přihlásil se k odběru.

Podle průzkumu z roku 2025 kontroluje 93 % lidí svou e-mailovou schránku každý den, přičemž 42 % z nich to dělá tři až pětkrát denně. Takže je velká šance, že se k nim vaše zpráva dostane. Narozdíl od postů na sítích, jejichž doručení závisí na nevyzpytatelném algoritmu.

K tomu, aby vám e-mailový marketing fungoval, ale nestačí poslat jeden čtivý e-mail a radovat se z open rate. Obsah e-mailů musí být pro čtenáře opravdu relevantní. Jen tak zajistíte, že budou vaše e-maily číst dlouhodobě. 

Podle statistik 46 % lidí opakovaně otevírá e-maily značek, které dodávají konzistentně dobrý obsah.

3 věci, které si ujasněte, než se pustíte do psaní

Sedíte před prázdnou stránkou a přemýšlíte, jak začít. Nejlepší bude si uvědomit a třeba i formou osnovy na začátek napsat:

1. Komu píšu?

Při psaní newsletterů vždy myslete na svého čtenáře (nebo celou cílovou skupinu). Nabízejte mu jen informace, o které má zájem, které pro něj mají smysl nebo mu přináší výhodu.

Pokud máte kvalitní databázi, segmentujte – podle chování, zájmů, nákupů nebo toho, kdy naposledy otevřel newsletter. Neposílejte všem všechno.

Když to jde, personalizujte. Klidně i malými věcmi: oslovením, připomenutím oblíbeného produktu nebo přáním k narozeninám. 

A nezapomeňte na tonalitu. E-mail je součást značky – měl by mluvit stejně jako váš web nebo sociální sítě. Jinak to celé působí, jako že vaše oddělení nesdílí stejnou kancelář, natož značku.

2. O čem čtenáři píšu

Rozmyslete si, zda v newsletteru chcete nabídnout nové produkty, shrnout aktuální články na blogu, pozvat na event, nebo připomenout slevy na e-shopu. Tomu přizpůsobte vzhled e-mailu i délku textu:

  • pokud ukazujete novinky v sortimentu, stačí stručný úvod a poté už obrázky a krátké popisky, samozřejmě s možností prokliku přímo na e-shop,
  • když chcete nalákat k přečtení článku, vypíchněte to zajímavé, abyste čtenáře nalákali, a odveďte ho na zbytek článku na blogu,
  • při posílání slevového kódu k narozeninám je nejdůležitější samotný kód, ale klidně přidejte i osobní přání nebo třeba narozeninovou básničku.

Nedbejte na poučky o tom, že by newsletter měl být za každou cenu graficky vyladěný nebo spíš krátký, aby čtenáře nenudil.

Pokud znáte své publikum, víte, že si vaše zprávy čte a máte mu co říct, klidně posílejte newslettery jako prostý text dlouhý na několik stránek.

3. Proč to říkám právě teď?

Celý e-mail od předmětu přes obsah až po závěrečné CTA tlačítko směřujte k tomu, co má čtenář po jeho přečtení udělat.

Nejlépe obvykle fungují e-maily, které mají jeden cíl. Jakmile čtenáře chcete přivést na e-shop, zároveň mu nabízíte článek k přečtení a ještě ho lákáte k zapojení do facebookové soutěže, tříštíte jeho pozornost. V tom lepším případě klikne alespoň na nějaký z odkazů, v horším neudělá nic.

Pokud je pro vás důležité, aby čtenáři newsletteru udělali právě jednu konkrétní věc, například potvrdili svou registraci k odběru newsletteru nebo přijali pozvánku na akci, nezahlcujte je dalším obsahem – ten jim naservírujte v některém z dalších e-mailů.

Co si hlídat při psaní newsletteru

Jakmile máte tohle všechno ujasněné, při psaní newsletteru už jen kontrolujte, že neuhýbáte od vytyčeného cíle nebo stanovené tonality.

1. To nejdůležitější prozraďte na začátku

Délka, vzhled i obsah vždy závisí na tom, komu, co a proč píšete. Obecně ale můžeme doporučit využívání principu obrácené pyramidy:

  • na začátku řekněte to nejdůležitější, aby čtenář hned věděl, o co jde,
  • poté můžete sdělení dál rozvádět a upřesňovat,
  • na závěr přidejte další obsah, například tipy na jiné akce nebo nabídku ostatních produktů.

Takto vypadá úvod newsletteru, který by mohl poslat obchod s outdoorovým vybavením. V první ukázce vidíte častý nešvar – pisatel začíná rozšafně a připomíná věci, které jsou všem zřejmé. Jejich čtením proto nechtějí trávit čas. Naopak v druhé ukázce využíváme princip obrácené pyramidy. Hned na začátku čtenáři řekneme, co se v newsletteru dozví. Podrobnosti, aby text nebyl tak strohý, doplňujeme až v další větě. A pak už rovnou na výběr produktů.

2. Strukturujte, čleňte

Používejte spíš krátké věty a odstavce, usnadňujte čtení přehlednou strukturou – ať už s odrážkami a formátováním nebo pomocí graficky oddělených bloků.

Vždy si také pohlídejte, že má příjemce po přečtení e-mailu všechny podstatné informace.

Tedy že odpovíte na otázky, které ho během čtení napadnou, a to:

  • rovnou v textu, třeba když pošlete slevový kupón a rovnou vysvětlíte, jak ho má nakupující použít, a odvedete ho přímo na e-shop,
  • odkazem na web, kde máte podrobně sepsané informace o novém produktu nebo kompletní pozvánku na akci,
  • možností se vám ozvat, odpovědět na e-mail, zavolat nebo se zastavit na pobočku.

3. Nasměrujte čtenáře k akci

Součástí newsletteru by mělo být i CTA tlačítko, kterým čtenáře jasně vyzvete k tomu, co má udělat – nakoupit na e-shopu, využít při tom slevu, nebo se registrovat na konferenci. Takové tlačítko by mělo být:

  • viditelné a rozpoznatelné, že na něj čtenář má kliknout,
  • výstižně popsané, aby čtenář věděl, co ho po kliknutí čeká,
  • dobře nastavené, abyste mohli zpětně měřit, kolik čtenářů jej využilo a udělalo to, co jste po nich chtěli.

Tip: Spousta newsletterů obsahuje snůšku odkazů a CTA tlačítek, bez prokliknutí se ale čtenář nic nového nedozví. Udělejte z newsletteru raději svébytné médium. Informace jasně sdělujte už v e-mailu, bez nutnosti se někam proklikávat. Pro zákazníka je to nejlepší odměna za to, že značce prozradí svoji e-mailovou adresu.

4. Buďte užiteční: pište o tom, co čtenáři opravdu pomůže

Čtenáře nezajímá přehlídka vašich úspěchů, protože po jejich přečtení nic nezíská. Zamyslete se proto, v jaké situaci vaši zákazníci jsou a co je doopravdy zajímá.

Jak na to? Jednoduše předávejte čtenářům to, v čem jste dobří. Tady je pár nápadů, o čem by takové užitečné newslettery mohly být:

  • od e-shopu s rostlinami návody, jak čtenář v bytě přesadí kytky a nezašpiní při tom koberec,
  • od vytříbené restaurace oblíbená jídla ve videoreceptech, aby je každý mohl připravit sám doma,
  • od právního poradce srozumitelný výklad zákonů spojených s aktuálním děním ve společnosti.

Výsledek se může podobat dobrému blogovému článku. Abyste obsah vytěžili na maximum, newsletter do skutečného blogu překlopte, nebo naopak rozešlete hotový blogový článek s pár úpravami. Kousky moudrostí pak ještě rozsypávejte po Facebooku nebo třeba LinkedInu. Recyklace je prostě dobrá věc.

5. Vylaďte předmět a odesílatele

Jakmile máte newsletter napsaný, přichází čas na závěrečné ladění. Každý newsletter musí mít odesílatele, předmět, preheader, tedy krátkou větu, kterou čtenář uvidí vedle předmětu v přehledu přijaté pošty.

Jsou to nezbytnosti a zároveň ty nejdůležitější návnady pro lapení pozornosti čtenáře. Můžete mít sebelepší a vytuněný obsah, který ale přijde vniveč, pokud e-mail příjemce ve schránce nezaujme a neotevře si ho.

Z odesílatele musí být jasně patrné, kdo čtenáři píše. Dobře funguje konkrétní jméno a název značky. Pokud by to bylo příliš dlouhé nebo pro čtenáře neznámé, uveďte jen název firmy či značku.

Se jménem odesílatele spojte i vhodnou e-mailovou adresu. Buď s konkrétním jménem, nebo obecnou firemní. Rozhodně nepoužívejte noreply adresy a buďte kreativní – třeba od nás vám zprávy budou chodit z e-mailové adresy agent@hook-tell.cz.

Tip: Když newsletter odesíláte jménem konkrétního člověka, měl by být v e-mailu také podepsaný a celý text by měl být psaný jím (nebo alespoň jako od něj). Už jménem v odesílateli nastavujete čtenářovo očekávání. Nezklamte ho.

S rozběhnutím newsletteru vám pomůžeme

Tipů na psaní lepších newsletterů už máte dost. Pokud byste to raději svěřili profíkům, ozvěte se. Postavíme vám rozesílku na míru a postaráme se o to, aby ji čtenáři rádi a pravidelně četli.