Ani v době sociálních sítí neztrácí e-maily svůj lesk. Jejich kouzlo totiž tkví v tom, že jejich pomocí doručíte konkrétní obsah konkrétnímu člověku, který o něj projevil zájem – přihlásil se k odběru.
Podle průzkumu z roku 2025 kontroluje 93 % lidí svou e-mailovou schránku každý den, přičemž 42 % z nich to dělá tři až pětkrát denně. Takže je velká šance, že se k nim vaše zpráva dostane. Narozdíl od postů na sítích, jejichž doručení závisí na nevyzpytatelném algoritmu.
K tomu, aby vám e-mailový marketing fungoval, ale nestačí poslat jeden čtivý e-mail a radovat se z open rate. Obsah e-mailů musí být pro čtenáře opravdu relevantní. Jen tak zajistíte, že budou vaše e-maily číst dlouhodobě.
Podle statistik 46 % lidí opakovaně otevírá e-maily značek, které dodávají konzistentně dobrý obsah.
Sedíte před prázdnou stránkou a přemýšlíte, jak začít. Nejlepší bude si uvědomit a třeba i formou osnovy na začátek napsat:
Při psaní newsletterů vždy myslete na svého čtenáře (nebo celou cílovou skupinu). Nabízejte mu jen informace, o které má zájem, které pro něj mají smysl nebo mu přináší výhodu.
Pokud máte kvalitní databázi, segmentujte – podle chování, zájmů, nákupů nebo toho, kdy naposledy otevřel newsletter. Neposílejte všem všechno.
Když to jde, personalizujte. Klidně i malými věcmi: oslovením, připomenutím oblíbeného produktu nebo přáním k narozeninám.
A nezapomeňte na tonalitu. E-mail je součást značky – měl by mluvit stejně jako váš web nebo sociální sítě. Jinak to celé působí, jako že vaše oddělení nesdílí stejnou kancelář, natož značku.
Rozmyslete si, zda v newsletteru chcete nabídnout nové produkty, shrnout aktuální články na blogu, pozvat na event, nebo připomenout slevy na e-shopu. Tomu přizpůsobte vzhled e-mailu i délku textu:
Nedbejte na poučky o tom, že by newsletter měl být za každou cenu graficky vyladěný nebo spíš krátký, aby čtenáře nenudil.
Pokud znáte své publikum, víte, že si vaše zprávy čte a máte mu co říct, klidně posílejte newslettery jako prostý text dlouhý na několik stránek.
Celý e-mail od předmětu přes obsah až po závěrečné CTA tlačítko směřujte k tomu, co má čtenář po jeho přečtení udělat.
Nejlépe obvykle fungují e-maily, které mají jeden cíl. Jakmile čtenáře chcete přivést na e-shop, zároveň mu nabízíte článek k přečtení a ještě ho lákáte k zapojení do facebookové soutěže, tříštíte jeho pozornost. V tom lepším případě klikne alespoň na nějaký z odkazů, v horším neudělá nic.
Pokud je pro vás důležité, aby čtenáři newsletteru udělali právě jednu konkrétní věc, například potvrdili svou registraci k odběru newsletteru nebo přijali pozvánku na akci, nezahlcujte je dalším obsahem – ten jim naservírujte v některém z dalších e-mailů.
Jakmile máte tohle všechno ujasněné, při psaní newsletteru už jen kontrolujte, že neuhýbáte od vytyčeného cíle nebo stanovené tonality.
Délka, vzhled i obsah vždy závisí na tom, komu, co a proč píšete. Obecně ale můžeme doporučit využívání principu obrácené pyramidy:
Používejte spíš krátké věty a odstavce, usnadňujte čtení přehlednou strukturou – ať už s odrážkami a formátováním nebo pomocí graficky oddělených bloků.
Vždy si také pohlídejte, že má příjemce po přečtení e-mailu všechny podstatné informace.
Tedy že odpovíte na otázky, které ho během čtení napadnou, a to:
Součástí newsletteru by mělo být i CTA tlačítko, kterým čtenáře jasně vyzvete k tomu, co má udělat – nakoupit na e-shopu, využít při tom slevu, nebo se registrovat na konferenci. Takové tlačítko by mělo být:
Tip: Spousta newsletterů obsahuje snůšku odkazů a CTA tlačítek, bez prokliknutí se ale čtenář nic nového nedozví. Udělejte z newsletteru raději svébytné médium. Informace jasně sdělujte už v e-mailu, bez nutnosti se někam proklikávat. Pro zákazníka je to nejlepší odměna za to, že značce prozradí svoji e-mailovou adresu.
Čtenáře nezajímá přehlídka vašich úspěchů, protože po jejich přečtení nic nezíská. Zamyslete se proto, v jaké situaci vaši zákazníci jsou a co je doopravdy zajímá.
Jak na to? Jednoduše předávejte čtenářům to, v čem jste dobří. Tady je pár nápadů, o čem by takové užitečné newslettery mohly být:
Výsledek se může podobat dobrému blogovému článku. Abyste obsah vytěžili na maximum, newsletter do skutečného blogu překlopte, nebo naopak rozešlete hotový blogový článek s pár úpravami. Kousky moudrostí pak ještě rozsypávejte po Facebooku nebo třeba LinkedInu. Recyklace je prostě dobrá věc.
Jakmile máte newsletter napsaný, přichází čas na závěrečné ladění. Každý newsletter musí mít odesílatele, předmět, preheader, tedy krátkou větu, kterou čtenář uvidí vedle předmětu v přehledu přijaté pošty.
Jsou to nezbytnosti a zároveň ty nejdůležitější návnady pro lapení pozornosti čtenáře. Můžete mít sebelepší a vytuněný obsah, který ale přijde vniveč, pokud e-mail příjemce ve schránce nezaujme a neotevře si ho.
Z odesílatele musí být jasně patrné, kdo čtenáři píše. Dobře funguje konkrétní jméno a název značky. Pokud by to bylo příliš dlouhé nebo pro čtenáře neznámé, uveďte jen název firmy či značku.
Se jménem odesílatele spojte i vhodnou e-mailovou adresu. Buď s konkrétním jménem, nebo obecnou firemní. Rozhodně nepoužívejte noreply adresy a buďte kreativní – třeba od nás vám zprávy budou chodit z e-mailové adresy agent@hook-tell.cz.
Tip: Když newsletter odesíláte jménem konkrétního člověka, měl by být v e-mailu také podepsaný a celý text by měl být psaný jím (nebo alespoň jako od něj). Už jménem v odesílateli nastavujete čtenářovo očekávání. Nezklamte ho.
Tipů na psaní lepších newsletterů už máte dost. Pokud byste to raději svěřili profíkům, ozvěte se. Postavíme vám rozesílku na míru a postaráme se o to, aby ji čtenáři rádi a pravidelně četli.