V Hook & Tell často tvoříme obsah pro HR týmy, které mají na starost nábor a dobře vědí, že nestačí „hodit to na Jobsy“. Potřebují budovat značku zaměstnavatele.
Tzv. Employer branding je něco jiného než budování brandu. Aby u vás lidé chtěli pracovat, nestačí, že vyrábíte nejlepší produkty nebo jste jednička na trhu. Potřebují vědět, jaké je to u vás pracovat, s kým se budou potkávat a jaká na pracovišti panuje atmosféra.
Employer branding není výsadou korporátů. Zaměřte se na něj, ať ročně nabíráte desítky juniorů, nebo jen několik pečlivě vybraných ajťáků.
Silná značka zaměstnavatele se vám vrátí například v tom, že:
A to není málo.
Abyste oslovili své budoucí zaměstnance, musíte o nich vědět první poslední. Pobavte se s kolegy z dalších oddělení – koho potřebují, kdo se k vám typicky hlásí, co komu můžete nabídnout. Pokud o cílové skupině pořád nebudete mít jasno, udělejte si výzkum třeba pomocí dotazníků nebo rozhovorů.
V komunikaci pak mluvte tónem, který cílovku osloví. Stejně přemýšlejte nad benefity pro danou pozici: rodiče vracející se z rodičovské dovolené například ocení možnost firemní školky. Mít placené volno na zkoušky se zase bude líbit studentům.
Ačkoliv každá značka komunikuje na jinou skupinu, všichni lidé hledající práci mají něco společného:
Tyto obavy neberte na lehkou váhu. Špatný zážitek z pohovoru může lidi odradit od vás i od hledání práce vůbec. Takto jim předejdete:
Klíčovým textem, který řeší úplně každý náborář, je inzerát. Uchazečům napoví, jaká je pozice i jaká je firma. Pokud jste veselá a vtipná značka, nepište inzerát přehnaně formálně. Pište tak, aby uchazeč nebyl na pohovoru překvapený nebo, nedejbože, zklamaný.
Abychom vám to usnadnili, dali jsme dohromady 16 tipů, jak nad inzeráty přemýšlet.
Chcete zaujmout potenciální zaměstnance? Zapomeňte na suché PR, pište články, které je opravdu zaujmou.Využijte témata jako:
A hlavně pište tak, abyste zaujali cílovku. Pokud například nabíráte studenty, hledejte témata, která jsou společná pro váš obor i pro jejich zájmy. Poraďte jim třeba, jak si můžou zlepšit cash flow při studiu nebo jak se líp soustředit při učení.
V Hook & Tell například píšeme pro velkou konzultantskou firmu EY, která ročně nabírá spoustu juniorů. Vytvořili jsme kariérní web, který přitahuje pozornost právě studentů a lidí čerstvě po škole. Aby si lépe představili, co práce v EY obnáší, psali jsme třeba články vysvětlující jednotlivé projekty - třeba jak se pracuje pro automotive průmysl. V rozhovorech jsme se také ptali na jejich koníčky, na to, jak do týmu zapojují nováčky a co musel člověk umět, aby tu mohl pracovat.
Tento mix funguje, ať už píšete články pro strojírenskou firmu nebo vzdělávací start-up. Ukazujte příběhy a tváře konkrétních lidí, přibližte jejich kariérní cestu a klidně sdílejte i část firemního know-how – uvidíte, že se k vám budou hlásit relevantní uchazeči.
Přečtěte si: Na LinkedInu jsou vašimi největšími spojenci zaměstnanci. Dovolte jim to. >>
Potenciální uchazeče můžete lákat buď na klasickém webu v sekci Kariéra nebo pro ně postavit vlastní kariérní web. Ten se využijete hlavně ve chvíli, kdy nabíráte desítky lidí.
Na kariérní web patří všechno, co uchazeč potřebuje vědět a taky tu získáte dost prostoru představit vaši firmu. Na rozdíl od klasického firemního webu tu mluvíte přímo jazykem vašich uchazečů.
Pro Direct jsme třeba vytvářeli celý náborový web včetně HR strategie. Nejdřív jsme udělali rešerši nejlepších kariérních webů světa a hledali v nich spojnice. Se zaměstnanci Directu na různých pozicích jsme dělali hloubkové rozhovory, abychom zjistili, čím je pro ně práce v Directu zajímavá. Z toho všechno vzešla sdělení, se kterými v kariérní komunikaci Direct dál pracuje.
Už zmiňované EY má skvělý kariérní web Cesta s EY. Srozumitelně tu představují jednotlivá oddělení firmy a ukazují, kdo v odděleních pracuje i jak se k práci dostal. V blogové sekci zveřejňují rozhovory a edukativní články nebo přehled, co uchazeče čeká na pohovoru. Kromě toho na kariérní web nahrávají pozvánky na know-how akce pro studenty a samozřejmě nechybí ani výpis inzerátů s volnými pozicemi.
Tip: Myslete ale na to, že kariérní web je možná ještě větší závazek než fungující blog. Vyčleňte na něj in-house člověka nebo tým lidí. Agentura či freelancer vám sice pomůžou s tvorbou obsahu a strategie, ale pro dlouhodobé fungování nikdy nezastanou člověka, který vidí do firemních procesů a zvládne vybírat a domlouvat vhodné lidi na rozhovory.
Strategii pro náborovou komunikaci firmy Dormer Pramet jsme například postavili na 23 hloubkových rozhovorech se stávajícími zaměstnanci.Víc o tom, co jsme zjistili a jak se to promítlo do náboru se dočtete zde.
Pokud nabíráte jen pár lidí za rok, nemusíte rovnou stavět kariérní stránky, vystačí vám landing page, kde představíte svou firemní kulturu a lidi v týmu, vyvěsíte tu inzeráty a necháte kontakt na náboráře.
Třeba jako náš klient Proof & Reason, tvůrce e-shopů a lead-gen webů. Pravidelně nabírají seniorní kodéry nebo UX designery, pozice, které jsou na trhu velmi žádané. Proto jsme jim pomohli v na kariérní stránce a inzerátech zdůraznit benefity, které přitáhnou relevantní uchazeče.
Když tvoříte obsah, který má přilákat lidi do týmu, nezůstávejte jen u textu – videa či fotky „opravdových“ lidí z týmu dodají textu na autentičnosti a fungují vždy lépe než anonymní tváře z fotobanky nebo AI generovaný obsah.
„Rád fotím skutečné zaměstnance, protože si na nic nehrají a dávají do toho srdce. Jejich tváře vypovídají o tom, jaké to ve firmě skutečně je. Navíc to, že jsou v reklamě lidé z firmy, je výborná vizitka pro zaměstnavatele i pozitivní signál pro lidi zvenčí.“
Jindřich Špaček
— fotograf, STARLING
Následujících 5 tipů vám pomůže audiovizuální obsah vyšperkovat na maximum:
1. Nepoužívejte fotobanku ani herce
Fotobanku a herce pozná i laik. Navíc nepůsobí dobře, když k vám člověk dorazí na pohovor a kanceláře vypadají úplně jinak než na webu. Ukažte skutečné lidi a prostředí vaší firmě. Klidně natočte náborové video, kde předáte základní info o firmě a kultuře v ní.
2. Dbejte na prostory, ve kterých fotíte
Zásadní je správný výběr lokace a úklid před samotným focením. Pokud víte, že se u vás v kanceláři fotit nedá, najděte si místo, které poslouží jako anonymní pozadí. Vhodné jsou třeba neutrální architektonické prvky jako sklo a beton. Pozor na focení v přírodě, foťte tu jen jednorázově. Při celoročním focení venku nebudete mít všechny fotky sladěné.
3. Pozor na amatérské fotky
Jestli mezi kolegy nemáte fotografa, najměte si na focení raději profíka. Fotky na mobil s chybnou kompozicí, nedostatkem světla či špatnou barevností můžou poškodit brand. Pokud nemáte na výběr, zvolte aspoň světlý interiér nebo exteriér a nafoťte všechny kolegy v jeden den a jednu denní dobu.
4. Uvolněte zaměstnance
Informace o focení vypusťte mezi kolegy dopředu, aby s tím každý počítal. Také se slaďte na dress code. Nefoťte v horkých dnech, jsme jenom lidi a potíme se. A co by měl fotograf říct během focení samotného? Začátečníci většinou říkají 3, 2, 1, sýýýr. Ale tomu se spíš vyhněte. Snažte se raději navodit uvolněnou atmosféru, povídejte si a během toho foťte. Nafoťte raději víc fotek kvůli mrknutí, zkuste varianty usměvavé a seriózní, aby si každý měl z čeho vybírat. Výběr pak nechejte na samotných zaměstnancích.
5. V náborovém videu nezapomeňte na výzvu k akci
Na konci videa musí být call-to-action, aby lidé věděli, co teď mají udělat. Například odkaz na další čtení na blogu, zaslání CV na konkrétní adresu nebo odkaz na kariérní stránku.
A pokud chcete, aby vaše kariérní komunikace skutečně fungovala a přitahovala ty pravé lidi, ozvěte se nám. Postavíme ji od základů a propíšeme na všechna místa, kde potřebujete být slyšet.