Čísla z perexu jsem si půjčil z poslední ročenky Alma Career (2024/2025). Podle ní je český trh práce zamrzlý. Ke změně práce se u nás lidé dlouho rozhoupávají – především z finančních důvodů. Fluktuace je tak dlouhodobě nízká a zaměstnavatelé mají potíže obsadit kvalifikovaná místa.
Je to i váš případ? Začněte co nejdříve budovat svou značku zaměstnavatele. Zapíšete se tak do povědomí i pasivním uchazečům a připravíte si půdu pro chvíli, kdy se odhodlají práci konečně změnit.
Tip: Aby vám HR komunikace fungovala, udělejte si jasno, co kandidátům nabízíte. Inspirujte se v našem návodu, jak definovat a popsat cílovou skupinu, na čem postavit inzeráty nebo jak vytvořit kariérní stránku.
Prodej volných míst vnímám podobně jako prodej zboží nebo služeb – jen s tím rozdílem, že v náboru opravdu není dobré přehánět nebo dokonce slibovat nesplnitelné (u zboží a služeb jsem tolerantnější, protože se to tak nějak očekává).
„Než si zákazník objedná zboží, potřebuje o prodejci alespoň 10× slyšet.“
Joe Pulizzi
— marketingový stratég
Abyste přiměli člověka k zaslání životopisu, musíte ho nejprve zaujmout, občas se mu připomenout, abyste udrželi jeho pozornost, a sem tam ho vhodně popostrčit.
Marketingově řečeno: nábor je dlouhodobá aktivita, která se daří lépe, když neukazujete jen reklamní bannery a inzeráty, ale budujete si u cílovky pověst.
Povědomí je důležité, protože tím:
S tím vším vám pomůže obsahový marketing. Jak ho konkrétně pojmete vždy ale záleží na tom, koho hledáte. Studenty, kteří začínají čtvrťák vysoké školy, osloví jiný obsah než zkušené lékárnice či vývojáře v Pythonu. Klíčové je poupravit uvažování nad HR marketingem a doplnit klasické výstupy jako inzerát a kariérní stránka o další formáty, typy a kanály obsahu.
Tip: Přečtěte si, jak správný obsah pomáhá budovat vztahy s cílovkou – ať už to jsou klienti, nebo budoucí zaměstnanci. V kompletním průvodci obsahovým marketingem vysvětlujeme na příkladech přínosy, formy i měření obsahu. Nebo si stáhněte si náš přehled formátů, typů a kanálů obsahového marketingu. Pokud je vhodně nakombinujete a dáte si záležet na provedení, vytvoříte obsah, který vám pomůže s budováním povědomí a usnadní akvizici nových kolegů.
Díky kariérní stránce snadněji formujete tzv. big picture, můžete tam sbírat kontakty na lidi, které jste zaujali, ale ještě nejsou zralí na odeslání životopisu, nebo publikovat rozhovory, pozvánky na akce, záznamy z přednášek a další HR obsah. Je to vizitka, rozcestník a infohub v jednom, kde se lidé dozví vše podstatné:
Podoba kariérní stránky se liší podle toho, co zrovna řešíte:
Pište články o firemní kultuře, ukazujte příběhy kolegů, pochlubte se úspěchy, připravte infografiku s věkovou strukturou zaměstnanců nebo aktuálními výsledky firemní olympiády.
Blog pomáhá s posilováním odbornosti v očích zákazníků. Ale stejně tak dobře funguje vzhledem k reálným i potenciálním kandidátům. A nepodceňujte se – často od klientů slýchám, že dají dohromady maximálně tři témata a pak nebude o čem psát. Pak jim ale při schůzce položím pár otázek a sypou z rukávu témata, která vystačí na rok.
Pro vytváření blogu doporučuju:
Dobře s blogem v HR marketingu pracuje třeba firma Kiwi. Čtenář tam najde informace o lidech, vývoji i celofiremní aktuality. Jako copywriter oceňuju, že Kiwi nad každým blogovým článkem přemýšlí jako nad landing page – a v závěru čtenáře vede na aktuálně otevřené pozice.
Dalším nedoceněným formátem pro HR marketing je podcast. Pro poradenskou firmu PKV jsme vymysleli sérii podcastů s majiteli Jiřím Pechem a Ondřejem Vaňkem – v 5 dílech popisují, jak firmu založili, co vlastně dělají, jakou vytvářejí firemní kulturu a co plánují do budoucna.
Díky tomu si lidé lépe představí, pro koho budou pracovat, jak to v PKV vypadá a přicházejí mnohem lépe připraveni na přijímací pohovory.
S podcasty pracuje i Deloitte, který k mikrofonu zve zaměstnance, klienty i inspirativní lidi z byznysu. Z pohledu náboru studentů posiluje dCast vnímání Deloitte jako firmy, kam po dokončení školy nastoupit – do teď jsem o těch lidech jenom četl a teď s nimi můžu pracovat.
Pro vytváření podcastu doporučuju:
Pokud hledáte specialisty, kterých je na trhu nedostatek, vychovejte si je. Nezávazně. Možná nastoupí někam jinam, ale budou si velmi dobře pamatovat, kdo jim pomohl – a třeba vám od nich jednou přistane CVčko.
Za dobrou inspiraci pro využití vzdělávání v náborové komunikaci považuju STRV Academy. Pražská firma pravidelně vypisuje kurzy na Android, iOS, data science nebo produktový management. Školení jsou offline, aby zájemci přišli do kanceláří firmy a poznali zaměstnance osobně, a zdarma.
Pro přípravu kurzů a vzdělávání doporučuju:
Creative Dock staví firmy na zakázku. Díky tomu má firma přesah do spousty oborů od finančnictví, datovou analytiku až po technologie. Své know-how a kontakty využívá při pořádání Creative Talks.
Pozve zajímavé lidi, kteří během jednoho večera komentují fenomény jako metaverse z pohledu ekonomie, výzkumu, prognostiky nebo filozofie. Akce se koná přímo v prostorách Creative Dock a vstupenek je omezený počet, čímž firma brnká na strunu exkluzivity.
Pro využití eventů v HR marketingu doporučuju:
Když už si dáte tu práci a vytváříte obsah, řekněte o tom lidem. Postupně sbírejte kontakty a posílejte pravidelný newsletter.
Dobře to dělá například EY, kterému se daří v newsletterech udržovat balanc mezi „behind-the-scenes“ články, rozhovory, praktickými tipy pro start kariéry a pozvánkami na různé akce.
Na co myslet při používání newsletterů v HR marketingu:
Formátů obsahu je přehršel. Možná ve vaší situaci dává smysl využívat ambasadory na školách, možná si radši v časopise zaplatíte PR článek s kariérním příběhem šikovného kolegy.
Určitě bych začal alespoň jednoduchou strategií, ve které:
Může to být klidně dokument o 2 stranách, který vám dá směr a zabrání paralýze.
Nebudete první, kdo se do obsahu pustí, ale vyplatí se vám to. Jen málokdo z vaší konkurence totiž komunikuje i na pasivní uchazeče.